Huurwaarborg (in het rook opgegaan?)

Hier kan je terecht voor alle zaken die niet in de andere categorieën thuishoren, en waarover je toch graag een posting zou maken.

Huurwaarborg (in het rook opgegaan?)

Berichtdoor thepretorian op 19 Jul 2008 13:21

Kan er soms iemand mij advies geven van wat ik best zou doen in deze zaak:

Eind oktober hadden we een aangetekende brief gestuurd naar de verhuurder om op te zeggen. Dus het opzegtermijn is dan 3 maanden. Eind november hebben we dan een woning gevonden en zijn we er daar ook ingetrokken. Door dat de echtgenoot van de verhuurder gestorven is heeft ze alles door een firma laten doen, zoals onderhoud, innen van huren, etc. Maar toen kregen we een brief van dat de verhuurder het hele gebouw ging verkopen en dat vanaf 1 januari zij niet meer de verantwoordelijke is. De nieuwe verhuurder was van plan om elke appartement/studio apart te verkopen (investeren noemen ze dat tegenwoordig). Goed, voor ons was dat niet echt een probleem aangezien we toch ging verhuizen. Begin februari heeft Immo Partners, die de nieuwe verhuurder vertegenwoordigd ons gecontracteerd om de sleutels terug te geven en de meterstanden te noteren + het ondertekenen van een papier om de waarborg vrij te maken. We hebben dit gedaan zonder problemen en deze persoon zei dat we ons waarborg binnen de 2 weken gingen terug krijgen. Goed, na een maand niks, na 2 maanden niks, na 3 maanden niks en het begon verdacht te worden.

We hebben toen contact genomen met Immo en die zeiden dat er een gebarsten raam was en daardoor er de kosten van de raam wordt afgehouden van ons waarborg. We zijn daar natuurlijk niet mee akkoord omdat toen we weggingen alles in orde was en toen de persoon van de immo zijn ronde deed en de sleutels in ontvangst nam totaal niks zei daarover. Voor hem was alles in orde. Toen hebben ze ons doorverwezen naar de oude verhuurder en deze naar de nieuwe en de nieuwe ons naar de Immo en zo heel de tijd hun verantwoordelijkheid doorschuiven naar de andere. De nieuwe verhuurder zei dat hij de papieren had ondertekend om ons waarborg vrij te maken... we hebben dus beide ondertekend... waar is het geld gebleven dan? Nu reageert zelfs de nieuwe verhuurder niet meer noch Immo. En we krijgen ook geen uittreksels meer van de bank waar ons waarborg zat. Dus de kans is groot dat de rekening is afgesloten en dat het geld in iemands zakken zit nu. Wat kunnen we hier aan doen? Ik heb al meerdere malen gedreigd dat we juridische stappen gingen ondernemen. Maar ik denk niet dat ze daar in trappen. Een rechtszaak beginnen kan zelfs nog meer kosten dan wat de waarborg is.
thepretorian
Leecher

Re: Huurwaarborg (in het rook opgegaan?)

Berichtdoor Nonkie op 19 Jul 2008 18:40

Ik geloof nooit dat ze het geld van de rekening kunnen halen. Jullie moeten met twee ondertekenen anders blijft het geld geblokkeerd.
Ik geef nooit de sleutels af zonder mijn waarborg eerst terug te zien.
Afbeelding
Nonkie
Algemeen moderator
Algemeen moderator

Berichtdoor thepretorian op 22 Jul 2008 18:59

Sorry voor de late response

Amedee schreef:Ken je de huurdersbond? http://www.huurdersbond.be
Ga naar het plaatselijke kantoor van de huurdersbond, maak je daar lid (kost iets van een 15 euro denk ik) en laat je door hen bijstaan.
Deze mensen leveren goed werk, bezie ze maar als de Tik van de huurders ;-)

Bedankt voor de tip, zal eens langsgaan bij hun.

nonkie schreef:Ik geloof nooit dat ze het geld van de rekening kunnen halen. Jullie moeten met twee ondertekenen anders blijft het geld geblokkeerd.
Ik geef nooit de sleutels af zonder mijn waarborg eerst terug te zien.

Wel we hebben een papier ondertekend om de waarborg vrij te maken en aan de telefoon (toen de nieuwe verhuurder nog reageerde) zei de verhuurder dat hij al getekend had. Maar waar is het geld nu dan? Ondertussen is het appartement wel al verkocht en woont er al iemand in. Trouwens de nieuwe verhuurder/eigenaar van het gebouw wou ons meters niet overnemen. Voor elektriciteit is dat niet moeilijk ze kunnen dit gewoon van op afstand afsluiten, maar voor water hebben ze de meter wel moeten weghalen... en natuurlijk zitten wij met die kosten (verplaatsing + werkuur).
thepretorian
Leecher

Berichtdoor didier op 22 Jul 2008 23:05

thepretorian schreef:Wel we hebben een papier ondertekend om de waarborg vrij te maken en aan de telefoon ..... Maar waar is het geld nu dan?

huurwaarborg staat toch op een geblokkeerde rekening ? dus uw bank moet toch kunnen zeggen of het geld er nog op staat, dan wel waar het naartoe is ?

Didier
Didier van Brabant
didier
Leecher

Berichtdoor Nonkie op 23 Jul 2008 00:00

Ik weet wel als de bank de waarborg heeft mee gegeven met de eigenaar zonder uw handtekening. Dat de bank in de fout is gegaan en de kosten aan u zal moeten vergoeden.
Afbeelding
Nonkie
Algemeen moderator
Algemeen moderator

Berichtdoor thepretorian op 23 Jul 2008 13:21

Wel, nu na lang zoeken achter hoe de bank nu eigenlijk heet (Ethias) heb ik hun gebeld. Het geld staat er nog, maar ze sturen geen uittreksels meer. Dus dat is al een opluchting dat het geld er nog is. Maar hoe moet het nu verder? De andere kant reageert niet meer op onze mails en telefoons. Ik heb ondertussen contact gehad met iemand van de huurdersbond en ze zeggen dat ze verplicht zijn om de waarborg vrij te maken aangezien de huurovereenkomst beëindigd is. Ik heb iets teruggestuurd en wacht nu op de reactie van de huurdersbond.
thepretorian
Leecher

Berichtdoor didier op 23 Jul 2008 13:49

het goede nieuws is dat uw geld niet gaan vliegen is...

wie heeft het document voor het beëindigen van de huurwaarborg momenteel in handen ?

Didier
Didier van Brabant
didier
Leecher

Berichtdoor thepretorian op 23 Jul 2008 17:17

didier schreef:het goede nieuws is dat uw geld niet gaan vliegen is...

wie heeft het document voor het beëindigen van de huurwaarborg momenteel in handen ?

Didier

De deblokkeringspapieren? deze heeft Immo Partners of de eigenaar in handen normaal gezien. Wij hebben in ieder geval niets.

Amedee schreef:De huurdersbond zal u waarschijnlijk aanraden om via aangetekend schrijven contact op te nemen met de verhuurder. Ze zullen je wel een modelbrief kunnen bezorgen. Reageert de verhuurder niet, dan kan je naar de vrederechter stappen. De huurdersbond zal je wel zeggen hoe je dat moet doen.

Inderdaad, deze modelbrief heb ik ondertussen aangepast en al met de post verstuurd aangetekend zowel naar de nieuwe eigenaar als Immo Partners. Nu is het wachten...
thepretorian
Leecher

Berichtdoor thepretorian op 28 Okt 2008 19:17

*bump*
het is een rechtzaak van geworden, de nieuwe eigenaar komt pas 8 maanden later af van dat we niet alle sleutels hebben gegeven en dat de kosten voor het vervangen van de slot, indien we de sleutels niet afgeven... voor ons is. Ik ben er 100% zeker van dat de sleutels zijn afgegeven allemaal, omdat we die dag nog de ronde hebben gedaan (garage, berging, appartement,...) en daar heb je die sleutels allemaal voor nodig.

Wat leuk is dat de eigenaar totaal niet kan schelen wie's fout het is, maar hoe dan ook hij gaat niet voor die raam opdraaien... (exact zijn woorden).
Er is dus duidelijk iemand nalatig geweest en alles wijst naar de Immo, maar die willen hun verantwoordelijkheid ook niet nemen. Ze zijn zelfs niet komen opdagen op de dag dat we moesten voorkomen op't vredegerecht. Ze hadden wel een brief gestuurd van dat ze niet verantwoordelijk zijn en dat deze zaak niets met hun te maken heeft en alles door wees naar de eigenaar.... zelfde bij de eigenaar...

Gedaan met spelletjes nu, nu is het menens. Het gaat wel om een niet al te grote bedrag, maar het gaat om principes :evil: :x
Het zijn precies een stelletje kleuters die geld te veel hebben en mensen graag ambeteren.
thepretorian
Leecher

Berichtdoor Nonkie op 28 Okt 2008 23:20

Veel succes! :wink:
Afbeelding
Nonkie
Algemeen moderator
Algemeen moderator

Berichtdoor thepretorian op 29 Okt 2008 10:09

Amedee, I know! Ze geven goeie advies, we zijn al eens langs geweest bij hun ;)
thepretorian
Leecher

Terug naar Varia