Harde schijf vervangen?

Discussie over analoge en digitale TV via de kabel

Harde schijf vervangen?

Berichtdoor ipaqlinux48 op 23 Apr 2006 15:04

Is het mogelijk om de schijf van de digicorder zelf te vervangen door een groter model? Het blijkt dat de hardde schijf continue staat te draaien, zelfs al staat hij af! De levensduur van een harde schijf ligt op ongeveer 3 jaar bij continue gebruiik.
ipaqlinux48
Surfer

Berichtdoor kverheye op 24 Apr 2006 13:56

Wie het geprobeerd heeft, laat het maar weten, ben ook wel benieuwd.

Technisch gezien moet het lukken om er een nieuwe HD in te steken, maar de vraag is of de software gaat weten dat het een 300G schijf is en geen 160 voor zijn percentages te berekenen.
kverheye
Leecher

Berichtdoor Eddy X op 24 Apr 2006 20:00

Bij harddisk recorders van Panasonic, Sony, Philips, LG etc. is het niet mogelijk een harde schijf in te bouwen met een grotere capaciteit, dit wordt beperkt door de software die het apparaat bestuurd.
Zal dus ook niet mogelijk zijn met de Digicorder.
Een néén, er is geen crack. :lol:
Gebruikers-avatar
Eddy X
Chatter

Berichtdoor r2504 op 24 Apr 2006 20:02

Iemand is hier op het forum een poging aan het doen het FS te weten te komen, en dat lukt blijkbaar nog niet... je HD vervangen kan je dan al helemaal vergeten.
r2504
TeraTovenaar

Berichtdoor ipaqlinux48 op 24 Apr 2006 20:57

Ik zie het verband niet goed tussen het vervangen van de harddisk en het filesystem dat erop draait. Als je er een lege harddisk in stopt, zal het OS er wel voor zorgen dat de schijf opnieuw geformatteerd wordt. Allez ja, dat denk ik toch. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat de harddisk eerst appart moeten geformatteerd worden vooralleer ze in het toestel te monteren. Misschien gebruiken ze hetzelfde systeem zoals de xbox. Om je xbox van een grotere harddisk te voorzien, moet je ook de BIOS omzeilen (modden).
ipaqlinux48
Surfer

Berichtdoor Amedee op 24 Apr 2006 21:25

ipaqlinux48 schreef:Ik zie het verband niet goed tussen het vervangen van de harddisk en het filesystem dat erop draait. Als je er een lege harddisk in stopt, zal het OS er wel voor zorgen dat de schijf opnieuw geformatteerd wordt. Allez ja, dat denk ik toch. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat de harddisk eerst appart moeten geformatteerd worden vooralleer ze in het toestel te monteren. Misschien gebruiken ze hetzelfde systeem zoals de xbox. Om je xbox van een grotere harddisk te voorzien, moet je ook de BIOS omzeilen (modden).

*kuch* De harddisk in een xbox moet ook geformatteerd worden, anders is die onbruikbaar. Neem het aan van iemand die uitvoerig de documentatie doorgenomen heeft om Gentoo op een Xbox te zetten. :roll:
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikers-avatar
Amedee
Algemeen moderator
Algemeen moderator

Berichtdoor r2504 op 25 Apr 2006 11:36

ipaqlinux48 schreef:Als je er een lege harddisk in stopt, zal het OS er wel voor zorgen dat de schijf opnieuw geformatteerd wordt. Allez ja, dat denk ik toch. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat de harddisk eerst appart moeten geformatteerd worden vooralleer ze in het toestel te monteren.

Je schrijft het zelf... dat "denk je"... maar het hoeft zo niet (en daarom moet hij niet op voorhand geformateerd zijn, maar je moet wel de optie hebben en die kan men verborgen hebben).

Probeer het eens zou ik zeggen... dan weet je het meteen :wink:
r2504
TeraTovenaar

Berichtdoor Eddy X op 25 Apr 2006 22:59

Om het simpel te houden; een PC gebouwd in 1995 zal een 300GB harde schijf niet herkennen, gewoon omdat het bios hier niet is op voorbereid (geprogrammeert).
Hetzelfde geldt voor de digicorder .
De software is zodanig geschreven, dat grotere capaciteiten niet herkent worden.
Gebruikers-avatar
Eddy X
Chatter

Berichtdoor kverheye op 26 Apr 2006 06:56

Die stap naar de grote schijven was inderdaad een BIOS probleem maar ik neem aan dat een systeem een schijf van 160GB even goed zal herkennen als een schijf van 300GB. De basis is hetzelfde.
kverheye
Leecher

Berichtdoor Eddy X op 26 Apr 2006 21:53

Eddy X schreef:De software is zodanig geschreven, dat grotere capaciteiten niet herkent worden.

:!: 8O
Gebruikers-avatar
Eddy X
Chatter

Berichtdoor kverheye op 27 Apr 2006 08:07

hoe weet je dat zo zeker ??
kverheye
Leecher

Berichtdoor Eddy X op 03 Mei 2006 22:18

Heb zelf jaren in deze sector en aan zulke produkten gewerkt. :wink: 8)
Gebruikers-avatar
Eddy X
Chatter

Berichtdoor Marteko op 04 Mei 2006 08:39

Hier worden 2 problemen met elkaar vermengd: adressering en bestandssysteem. De grote schijven kunnen niet gelezen worden door oude pc's omdat zowel het OS als de controller overweg moeten kunnen met 32-bits adressen, of maw: je kan maar max zoveel sectoren op de HD aanspreken als je adressen ervoor hebt. Het bestandssysteem krijg je door de HD te formatteren. Dit gebeurt normaal door het OS, maar ik betwijfel of de firmware in ons geval zoiets kan. Dit betekent dat je de HD buiten de digicorder om moet formatteren, en dus via een PC. Maar ja, wat is het bestandssysteem en welk OS kan een schijf met dit systeem formatteren? That's the question.
Marteko
Chatter

Berichtdoor Eddy X op 04 Mei 2006 20:20

Marteko schreef: Dit betekent dat je de HD buiten de digicorder om moet formatteren, en dus via een PC. Maar ja, wat is het bestandssysteem en welk OS kan een schijf met dit systeem formatteren? That's the question.

Neen, juist niet.
De in de recorder "ingebouwde" software kan zelfstandig een harde schijf formatteren.
Het formaat is geen standaard PC formaat, maar wel een speciaal voor video onwikkelt formaat.
Gebruikers-avatar
Eddy X
Chatter

Berichtdoor r2504 op 06 Mei 2006 11:25

Eddy X schreef:De software is zodanig geschreven, dat grotere capaciteiten niet herkent worden.

Zodat men binnenkort een duurdere (lees; veel duurder dan louter de extra kost voor de GB's) versie kan verkopen met grotere harddisk.
r2504
TeraTovenaar

Berichtdoor Marteko op 06 Mei 2006 11:36

Eddy: hoe weet jij dat de firmware kan formatteren?
Marteko
Chatter

Berichtdoor Eddy X op 06 Mei 2006 19:45

Marteko schreef:Eddy: hoe weet jij dat de firmware kan formatteren?

Geplaatst: Wo 03 Mei 2006 22:18 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Heb zelf jaren in deze sector en aan zulke produkten gewerkt.
Gebruikers-avatar
Eddy X
Chatter

Berichtdoor Marteko op 07 Mei 2006 07:02

Dus je denkt dat de firmware dat kan, maar je bent het niet zeker? En zo ja, wat is dan juist dat bestandssysteem?
Marteko
Chatter

Berichtdoor Eddy X op 07 Mei 2006 19:49

De firmware kan inderdaad een harde schijf formateren.
Het gebruikte formaat is UDF.
Gebruikers-avatar
Eddy X
Chatter

Berichtdoor Amedee op 07 Mei 2006 21:58

Eddy X schreef:De firmware kan inderdaad een harde schijf formateren.
Het gebruikte formaat is UDF.

UDF of Universal Disk Format (ISO/IEC 13346 standaard, ook bekend als ECMA-167) is goed gedocumenteerd, dus daar zal wel iets mee aan te doen zijn.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikers-avatar
Amedee
Algemeen moderator
Algemeen moderator

Berichtdoor Marteko op 08 Mei 2006 09:35

Marteko
Chatter

Berichtdoor vinzz op 05 Jun 2006 16:47

er bestaan volgens mij wel programma's op het internet dat je udf schijven kan uitlezen op een xp pc. zelfs formattren zou tot de mogelijkheid moeten zijn
http://www.cdrinfo.com/Sections/News/De ... ewsId=6316

mss als je zlf met de pc een hd van 300gb of meer formateert in het UDF formaat dat je box het wel aankan, alhoewel er dan ook een update (hack, mod, patch) zal moeten zijn in de Bios van het systeem (mijn mening, en lijkt me logisch!)
zelfs windows XP zonder SP kan alleen maar harde schijven aan tot 174GB ofzoiets. ik ben er dus zo goed als zeker van dat er een update moet gedaan worden als je de HD wilt uitbreiden. programmeurs zouden de chip moeten kunnen uitlezen en aanpassen. de fabricant maakt zijn product zo dat het enkel met de vermelde HD kan werken (onderhandelingen he :( )

ik hoop dat er snel een modchip, of bios upgrade beschikbaarzal zijn, al komt het niet van telenet zelf!

*edit*
software voor UDF formaat
http://www.softarch.com/us/products/ddtu.html
vinzz
Surfer

Berichtdoor frisco op 10 Okt 2006 12:08

De reden om dit onderwerp maar eens omhoog te schoppen is het artikkel in de nieuwe Clickx met als titel "Telenet Digicorder gekraakt".

Bevat dit enige nuttige informatie ivm het FS?

http://clickxmagazine.zdnet.be
frisco
Surfer

Berichtdoor r2504 op 10 Okt 2006 12:54

vinzz schreef:mss als je zlf met de pc een hd van 300gb of meer formateert in het UDF formaat dat je box het wel aankan

Als je dan ook nog weet hoeveel partities ed. er moeten zijn. Een deel van die informatie was vroeger terug te vinden via de 007-Mute code, maar die is ondertussen geblokkeerd :cry:

vinzz schreef:de fabricant maakt zijn product zo dat het enkel met de vermelde HD kan werken (onderhandelingen he :( )

Het is een kwestie van proberen, maar tot op heden heeft blijkbaar nog niemand de poging gedaan er een grotere disk in te steken (en zijn garantie te verliezen).

frisco schreef:Bevat dit enige nuttige informatie ivm het FS?

Voor zover ik weet (heb het niet zelf gelezen) is het artikel één grote hoax... er is dus met andere woorden niets gekraakt. (wat ik trouwens wel verwacht had).
r2504
TeraTovenaar

Berichtdoor frisco op 10 Okt 2006 15:58

frisco schreef:Bevat dit enige nuttige informatie ivm het FS?

r2504 schreef:Voor zover ik weet (heb het niet zelf gelezen) is het artikel één grote hoax... er is dus met andere woorden niets gekraakt. (wat ik trouwens wel verwacht had).

mja ik heb er nog niks van gelezen maar ik ben wel eens benieuwd. Ze moeten toch iets weten te achterhalen hebben?
frisco
Surfer

Volgende

Terug naar Televisie