Snelheid naar beneden sinds laatste panne

Discussie over de Scarlet internet producten

Snelheid naar beneden sinds laatste panne

Berichtdoor Gunthy op 17 Mei 2009 20:24

Hello,

Sinds de laatste stroompanne is mijn snelheid zienderogen naar beneden gegaan. Ik had ervoor ongeveer 800 à 900 kb/sec (ADSL20 NO LIMIT), maar nu mag ik me gelukkig prijzen als ik nog ocharme 300 kb/sec haal. k Heb al m'n kabels vervangen door nieuwe enzo, maar het ligt blijkbaar niet aan m'n eigen materiaal.

Zijn er nog mensen die dergelijke problemen ervaren (in regio Brussel)? Ik ben sinds kort Scarlet klant & de eerste maand was ik heel tevreden, maar nu begint het spelleke al... Als het zo doorgaat denk ik niet dat ze mij nog lang als klant zullen mogen rekenen :P. k Heb al een mail gestuurd met een klacht maar ik vrees dat het waarschijnlijk niet veel zal opbrengen :( .
Gunthy
Pas aangesloten op het internet

Re: Snelheid naar beneden sinds laatste panne

Berichtdoor Lord Utopia op 17 Mei 2009 21:03

Kunt ge eens uw modemwaarden posten hier op het forum?
Het werkwoord "betalen" vervoegen: TT: ik betaal, hij/zij betaalt, wij betalen; VT: ik betaalde, hij/zij betaalde, wij betaalden; VVT: ik heb betaald, hij/zij heeft betaald, wij hebben betaald.
Gebruikers-avatar
Lord Utopia
UB Crew

Berichtdoor Gunthy op 17 Mei 2009 21:42

Modem status pagina geeft het volgende:

DSL Status: UP
DSL Modulation Mode: G.992.5 (ADSL2+)
DSL Path Mode: FAST
Downstream Rate: 9018 Kbps
Upstream Rate: 511 Kbps
Downstream Margin: 12 db
Upstream Margin: 23 db
Downstream Line Attenuation: 26
Upstream Line Attenuation: 21
Downstream Transmit Power: 21
Upstream Transmit Power: 11
LOS Errors: 0

k Heb net het boeltje nog maar eens gereset ook, ik haal nu op speedtest.net 6.42 mbps, wat toch al beter is dan de 3.4x mbps van daarstraks. Spijtig genoeg is het nog steeds niet de 8.xx mbps die ik tot een 2-tal weken geleden haalde :(.
Gunthy

Berichtdoor Gunthy op 18 Mei 2009 19:33

Hupla weeral prijs sé... Rond half 6 had ik nog een goeie 600kb/sec, nu haal ik amper 100 :( ... Hoe kan dat toch dat er op enkele uurtjes zo'n verschil zit? Ookal omdat voor ik deze problemen had ik de hele dag door een mooie constante snelheid had.

Modem values zijn nog steeds dezelfde trouwens (net nagekeken), ding rapporteert dat ik ongeveer 9 mbps zou moeten hebben, wat dus duidelijk niet het geval is.
Gunthy

Berichtdoor skeleton op 21 Mei 2009 18:03

Downstream Margin: 12 db

Dit is te laag en je zal meer succes hebben met een 6Mbit profiel.
Je hebt nu een verbinding van 9 Mibt zeg je ? Het zou beter zijn mocht je een 6Mbit profiel
hebben . Je zal dan een stabielere verbinding hebben dan nu.

Pikant detail : Ik had eerst een 6Mbit verbinding en nu (na de panne) hebben ze mij op een 3.3 Mbit
verbinding moeten plaatsen omdat het signaal te slecht was zeiden ze.
skeleton

Berichtdoor Gunthy op 27 Mei 2009 18:19

Pikant detail : Ik had eerst een 6Mbit verbinding en nu (na de panne) hebben ze mij op een 3.3 Mbit
verbinding moeten plaatsen omdat het signaal te slecht was zeiden ze.

Voila, het moet dan toch zijn dat er iets serieus mis gegaan is, en nog steeds eigenlijk... Het kan wel zijn dat ik misschien beter op een 6Mbit profiel zou gezet worden, maar daar betaal ik helemaal niet voor. Toen ik bestelde heb ik trouwens heel duidelijk geweest dat ik geen interesse had in een lager profiel en dat ik dan ook helemaal geen klant wou worden. Ik werd echter verzekerd dat het 20Mbit profiel geen probleem zou zijn (eigenlijk maar normaal dacht ik toen, ik woon tenslotte in Brussel, ne mens zou toch denken dat hun boeltje hier toch al up-to-date is...). Regelrecht bedrog dus. Ik besef ook wel dat die 20Mbit niet de werkelijke snelheid is die ge kunt behalen, maar ik zit begot nog geen 2 km van de centrale (info van scarlet zelf), en nog is de connectie zo slecht... Voor de panne werkte echter alles supergoed, en was ik heel tevreden.

Ten tweede, ik stuurde op 17 mei een klacht via hun support site, waarna ik de melding kreeg dat ze mij binnen 3 werkdagen gingen antwoorden. We zijn vandaag 27 mei en ik heb eindelijk antwoord gekregen, da's bij mij toch al 8 werkdagen hoor. Voor mij hoeven ze helemaal niet binnen 3 dagen te antwoorden, maar begin dan niet te verkondigen dat je het zal doen als het niet zo is...

Ten derde, hun reply op m'n klacht is ronduit belachelijk... Je krijgt wat instructies om je lijn te testen ala 'boot je pc in safe mode' & nog wat zever... OK, da's best goed dat ze toch wat instructies geven, en ze kunnen ook niet weten dat ik eigenlijk MCP ben & daarboven helemaal gene Windows draai hier thuis, maar het maakt de email wel bijna volledig waardeloos voor mij. Het enige constructieve dat ik erin kon vinden is een speedtest doen op speedtest.nl en hun de resultaten terugzenden. Leuk detail hier is dat hun reply komt van een 'noreply' adres, en aparte reply-to data in de email header is er ook al niet. Belachelijk dus. Mocht ik m'n werk zo doen, ik stond al lang op straat.

Anyway, ik ga dus die speedtest data submitten via die support site (tenzij iemand zo vriendelijk kan zijn mij het email adres te geven van die klantendienst? ;-)), maar ik verwacht er alleszins niet veel van. Ik zou veel liever het hele gedoe buitensmijten en me abbonneren bij Voo, maar ik denk dat ik daar m'n broek aan ga scheuren aangezien ik nog maar kleine 3 maand klant ben en dus ferm zal mogen dokken als ik zo vroeg al terug opzeg :(
Gunthy

Berichtdoor TomE op 28 Mei 2009 20:03

Same here, mijn downloadsnelheid is nog maar een derde van voorheen, hoewel ik nog altijd op dezelfde afstand van de centrale woon (centrum Leuven).

Irritant, maar het kon erger. De Scarlet helldesk contacteren doe ik niet meer; pure tijd- en geldverspilling (en slecht voor het zenuwstelsel).

Heb al een keer op het punt gestaan om op zoek te gaan naar een andere provider, maar dat is toen niet doorgegaan. Ik werk van thuis en kan me ook geen lange downtime permitteren, dus ik zou er al een vakantie rond moeten plannen.
TomE

Berichtdoor Gunthy op 28 Mei 2009 21:19

Ok nu nog raarder... Vandaag had ik dringend verschillende files nodig van m'n server, dus ik stel m'n Filezilla in om verschillende transfers tegelijk te doen... Wat blijkt nu, die gelijktijdige transfers (2) hebben beiden ongeveer dezelfde snelheid (ongeveer 350kb/sec), dus in totaal was ik data aan het binnenhalen aan een goeie 700kb/sec (wss zelfs meer want ik was updates aan t binnentrekken met aptitude ook op die moment, nog aant browsen & m'n vriendin was ook aan t surfen op haar laptop, wat ook allemaal redelijk goed vooruit ging).

Conclusie, Scarlet capped de snelheid per connectie, want mocht ik echt zo'n slechte verbinding hebben, dan zouden beide transfers gewoon de beschikbare bandwidth delen.

Kan iemand anders dit eens testen en confirmeren? (k Wil gerust testfiles ter beschikking stellen om te dl-en, just let me know if that's needed ;-)).
Gunthy

Berichtdoor thomax op 04 Jun 2009 10:35

Ben ook al enige tijd malcontent over scarlet. Ik had vroeger het scarlet ONE abo met een 15/1 profiel en als ik bvb tegen 500kb/s aan het downloaden en 50kb/s aan het uploaden was, dan kon je nog lekker vlot surfen etc.

Maar nu heb ik een 10/0.5 profiel gekregen sinds ik een NO LIMIT abo heb ondervind ik toch een hele resem problemen. Dit vind ik ook al vreemd, aangezien ik nog steeds dezelfde binnenlijnen heb en nog altijd even ver van de centrale woon. Als ik nu bvb tegen 250kb/s download en 25 kb/s upload, dan gaat het surfen verschrikkelijk traag. Ik haal vaak maar 30-35kb/s MAX upload. Het downloaden schommelt vaak maar tss de 300-600kb/s :/

=> Dit is niet de service waar ik voor betaal.

Heb al redelijk wat contact met de helpdesk gehad en veel info kunnen ze mij niet verschaffen, enig nuttige informatie was dat we overgeplaatst zijn van het scarlet netwerk naar het belgacom netwerk. Dit kan je ook zien aan de ip-range. Ik heb ook al gezien dat ze me een paar keer verplaatst hebben van netwerk (opeens een ip in een heel andere range).

Iemand enig idee of dit genoeg is om scarlet in gebreke te stellen? Iemand al ervaring met scarlet in gebreke te stellen?

(zoveelste telleurgestelde klant)
Gebruikers-avatar
thomax
Surfer

Berichtdoor bvanaerde op 04 Jun 2009 13:45

Dit is de snelheid die ik haal:
Afbeelding

Zoals je ziet is mijn upload ook niet zo geweldig hoog: max 55KB/s (55 kilobytes dus)
Als je je upload volledig gebruikt, is het normaal dat surfen niet goed meer gaat.

Tijdens het downloaden vebruik je altijd ook upload verkeer, waardoor surfen veel trager wordt.
Dit kan je oplossen door een degelijke router te gebruiken, die QoS ondersteunt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Quality_of_service
Dit maakte bij mij echt wel een geweldig groot verschil.

Ofwel je downloads doen wanneer je niet aan't surfen bent :D

Ik vermoed dat je, doordat je op een lager profiel geplaatst bent, sneller aan je maximum upload zit, waardoor alles dichtslibt...
Hebben ze je laten weten waarom dat ze je op een lager profiel gezet hebben?
Gebruikers-avatar
bvanaerde
KiloKopieerder

Berichtdoor thomax op 04 Jun 2009 14:12

bvanaerde schreef:Als je je upload volledig gebruikt, is het normaal dat surfen niet goed meer gaat.

I know, daarom dat ik maar tegen 20-25kb/s upload, en nog steeds gaat het internet dan redelijk traag.
Bij mijn ONE abo kon ik tegelijk tegen 50 kb/s uploaden en 500kb/s downloaden en nog ging het surfen lekker vlot.

bvanaerde schreef:Tijdens het downloaden vebruik je altijd ook upload verkeer, waardoor surfen veel trager wordt.
Dit kan je oplossen door een degelijke router te gebruiken, die QoS ondersteunt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Quality_of_service
Dit maakte bij mij echt wel een geweldig groot verschil.

Dat is een feit, maar ik download bijna nooit aan full speed en dan nog is de overhead van het downloaden geen 25kb/s (zelfs niet bij torrents, welke toch wel wat overhead genereren)

bvanaerde schreef:Ik vermoed dat je, doordat je op een lager profiel geplaatst bent, sneller aan je maximum upload zit, waardoor alles dichtslibt...

Aangezien ik max aan 20-25kb/s upload en theoretisch een goeie 50kb/s zou moeten halen, is het gewoon belachelijk dat alles dichtslibt.
Wetende dat op mijn ONE abo ik de 100kb/s upload makkelijk kon halen, waarom kan dit dan niet bij deze 50kb/s?

bvanaerde schreef:Hebben ze je laten weten waarom dat ze je op een lager profiel gezet hebben?

Jazeker, ik heb eenmalig een eerlijke helpdeskmedewerker aan de lijn gehad die mij het volgende vertelde:

Sinds de overschakeling op het belgacom netwerk (waar scarlet werkelijk nix over te zeggen heeft) zijn er enkel 20/0.5 en 10/0.5 en nog een paar tragere profielen. Omdat belgacom vind dat de scarlet NO LIMIT abonnementen minder belangrijk omdat ze redelijk goedkoop zijn, daarom ook is de upload snelheid verlaagd :/
Gebruikers-avatar
thomax
Surfer

Berichtdoor Gunthy op 04 Jun 2009 19:17

Sinds de overschakeling op het belgacom netwerk (waar scarlet werkelijk nix over te zeggen heeft) zijn er enkel 20/0.5 en 10/0.5 en nog een paar tragere profielen. Omdat belgacom vind dat de scarlet NO LIMIT abonnementen minder belangrijk omdat ze redelijk goedkoop zijn, daarom ook is de upload snelheid verlaagd :/

Dat verklaart al veel... Imho zou Belgacom hun pollekes van dat netwerk moeten houden, aangezien Scarlet toch nog steeds een aparte entiteit is? Dit is gewoonweg oneerlijke handelspraktijken... Tik, ik denk dat het tijd is om nekeer een gesprekje te doen met BGC? :-)
Gunthy

Berichtdoor Lord Utopia op 04 Jun 2009 19:22

De profielen op ADSL2+ zijn 20/1, 15/0.7, 10/0.7, 12/0.5, 9/0.5, 4/0.5
Uiteindelijk zullen de Scarlet klanten ook op VDSL2 gezet worden, dus imo zien ze de scarlet klanten niet als tweederangsklanten.
Het werkwoord "betalen" vervoegen: TT: ik betaal, hij/zij betaalt, wij betalen; VT: ik betaalde, hij/zij betaalde, wij betaalden; VVT: ik heb betaald, hij/zij heeft betaald, wij hebben betaald.
Gebruikers-avatar
Lord Utopia
UB Crew

Berichtdoor Gunthy op 04 Jun 2009 19:28

& wat ben je met VDSL2 als je geen VDSL2-modem hebt? Of is dat ook compatible met een ADSL2+ modem? Ik ben nu wel geen expert op modem gebied, maar het lijken mij toch 2 verschillende dingen :). Misschien dat de klanten die hun modem leasen dan een upgrade krijgen, maar mensen die een eigen modem hebben (yours truly :p) staan wel mooi in de kou :(. Of course I could be wrong... :)
Gunthy

Berichtdoor Lord Utopia op 04 Jun 2009 22:22

Klanten van Scarlet One kunnen wel een upgrade verwachten. De enige VDSL2-modem is die van Belgacom, de BBox-2/Sagem VDSL2 modem.
Gebruikers-avatar
Lord Utopia
UB Crew

Berichtdoor Amedee op 07 Jun 2009 00:38

Vreemd...
De modem geeft me dit:
Code: Alles selecteren
Operational Mode          ADSL2+
Upstream        1021 kbps
Downstream        14345 kbps
Noise Margin 
(Upstream)        7.3 db
Noise Margin 
(Downstream)        7.3 db
Attenuation 
(Upstream)        13.1 db
Attenuation 
(Downstream)        21.8 db

en http://speedtest.telenet.be geeft me dit:
Last Result:
Download Speed: 7393 kbps (924.1 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 710 kbps (88.8 KB/sec transfer rate)

daar waar dat vroeger toch een getal van 5 cijfers was bij de download, en dat het eerste cijfer bij de upload een 9 was.

Todo: verder onderzoeken na examen.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikers-avatar
Amedee
Algemeen moderator
Algemeen moderator

Berichtdoor Gunthy op 09 Jun 2009 20:37

Veel hangt bij mij af van op welk moment op de dag dat je een test doet. Zo haal ik overdag 900kb - 1mb/sec maar s'avonds dropt het tot maximum 500kb/sec (en dan mag ik al heel content zijn als ik dat nog haal)... In elk geval is het duidelijk dat Scarlet klanten, en dan vooral de NO LIMIT-ers er sinds de overname door BGC er niet op vooruit zijn gegaan...
Gunthy

Berichtdoor Amedee op 10 Jun 2009 08:30

Het is nu (9u30) idd een klein beetje beter:
Last Result:
Download Speed: 9742 kbps (1217.8 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 650 kbps (81.3 KB/sec transfer rate)
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikers-avatar
Amedee
Algemeen moderator
Algemeen moderator

Berichtdoor MaT op 10 Jun 2009 13:19

Omdat het netwerk moet verdwijnen is Belgacom momenteel bezig met de migratie van de Scarlet-klanten naar het Belgacom-netwerk.

Bron: http://www.zdnet.be/news/103566/netwerk ... -verkocht/

Volgens mij hebben de mensen met een verlaagde snelheid hun verwelkomingscadeau gekregen van belgacom :)
When Life Gives You Questions, Google has Answers.
Gebruikers-avatar
MaT
GigaGoochelaar

Berichtdoor Lord Utopia op 10 Jun 2009 18:32

Inderdaad :)

4, 7, 9, 12 of 20. Daartussen bestaat er niets.
Gebruikers-avatar
Lord Utopia
UB Crew

Berichtdoor TomE op 10 Jun 2009 20:25

MaT schreef:Volgens mij hebben de mensen met een verlaagde snelheid hun verwelkomingscadeau gekregen van belgacom :)

Mailbox ligt halftijds plat, internet plots aan snelheden van 10 jaar geleden (OK, misschien overdrijf ik, maar zo voelt het toch :) ) zonder een woord uitleg... feels like Belgacom, inderdaad. En dat net nu Scarlet er op dat gebied een beetje op vooruit leek te gaan.

Mijn internet-diensten voor professioneel gebruik zitten gelukkig al langer bij een andere host, één van die kleine garnalen waar kwaliteit nog primeert op kwantiteit. Misschien tijd om toch maar volledig over te schakelen en de wekenlange rompslomp erbij te nemen...
TomE

Berichtdoor Amedee op 11 Jun 2009 11:25

IK heb Scarlet gelukkig alleen maar nodig voor een IP-adres.
Email, DNS,... zit al jaren ergens anders. Liefst nog in eigen beheer.
Gebruikers-avatar
Amedee
Algemeen moderator
Algemeen moderator

Berichtdoor TomE op 11 Jun 2009 19:27

Hmm, mailboxen en hosting voor mijn werk zitten gelukkig ook allang ergens anders, dat heeft me al flink wat problemen bespaard. Maar mijn internetabonnement gaat nog via Scarlet. (Was ooit Ping klant, maar da's al vele jaren en een viertal overnames geleden...)

Helaas zijn er niet echt alternatieven meer, alle andere kleine spelers zitten bij mijn weten ook op het Belgacom/Scarlet netwerk?

Bedroevend.
TomE

Berichtdoor Amedee op 11 Jun 2009 20:45

1 lichtpuntje: het is nog altijd 2x sneller én 2x goedkoper dan wat ik vroeger bij Telenet had. En géén datalimiet. :-)
Gebruikers-avatar
Amedee
Algemeen moderator
Algemeen moderator

Berichtdoor TomE op 12 Jun 2009 01:08

Toegegeven, het had veel erger kunnen zijn. 't Is eigenlijk vooral het gevoel dat Belgacom me weer eens in de tang heeft dat mij bedroeft :)
TomE

Volgende

Terug naar Internet