De nieuwe modem van Telenet: CBN SVG6540E: SuperFAQ!

Discussie over de Telenet Internet producten, telemeter, ...

De nieuwe modem van Telenet: CBN SVG6540E: SuperFAQ!

Berichtdoor masterzxz op 02 Feb 2011 11:58

Originele Post gemaakt door Ambroos op http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=366882

De nieuwe modem van Telenet:
CBN SVG6540E

Afbeelding

Dit is de modem die Telenet liefst bij iedereen wil installeren. Het merk van de modem is CBN, maar hoogstwaarschijnlijk is het een Motorola exclusief voor Telenet.

Deze modem heeft:

* EuroDOCSIS 3.0 (geschikt voor Fibernet 40, (50,) 60 en 100)
* WiFi B/G/N - 2.4Ghz
* 2 telefoonaansluitingen (RJ11/14/25)
* 4 gigabit netwerkaansluitingen (RJ45)
* Een aansluiting voor de voeding (met power-knop)
* Ingebouwde NAT (router) - alle aangesloten apparaten (behalve Digiboxen) krijgen een intern IP: 192.168.0.XXX

Dit wil zeggen dat je deze modem kan gebruiken als vervanging voor een draadloze router die je mogelijk al had. Alle apparaten op de nieuwe modem kunnen elkaar zien en met elkaar praten. Deze modem is dus erg geschikt voor een eigen thuisnetwerkje.

Wat kan via mijn.telenet.be:

* WiFi in- en uitschakelen
* De SSID van je WiFi aanpassen
* Verschillende modi kiezen (enkel B, enkel G, B/G/N, ...)
* Het kanaal van je WiFi aanpassen (1-11, gebruik best 1, 6 of 11)
* De zichtbaarheid van WiFi (aan/uit)
* Het beveiligingstype kiezen (WEP/WPA, gebruik WPA!)
* De beveiligingskey aanpassen (het wachtword voor je draadloos netwerk)
* MAC-filtering inschakelen (enkel bepaalde toestellen toegang geven tot het netwerk dmv. het MAC-adres)

* Gefragmenteerde IP-packets blokkeren (aan/uit, aan is veiliger)
* De ingebouwde Firewall in- of uitschakelen
* UPnP in- of uitschakelen (best aan voor optimale werking van bepaalde software)
* Een DMZ-adres instellen.
* Port forwarding instellen (10 regels)

Wat kan (op dit moment) niet:

* NAT uitschakelen en een aangesloten apparaat een extern IP geven
* Instellingen van de modem aanpassen zonder Mijn Telenet

Hoe gebruik ik mijn eigen wireless router best in combinatie met de nieuwe Telenetmodem?

1. Schakel WiFi uit via mijn.telenet.be (instellingen modem)
2. Sluit je eigen wireless router aan op poort 1 van de Telenetmodem. Deze kabel steek je in de WAN-poort van je router. Digiboxen (eventueel met switch) op de andere poorten van de modem.
3. Op je eigen router zorg je ervoor dat hij niet 192.168.0.XXX gebruikt, maar bijvoorbeeld 192.168.1.XXX of 10.0.0.XXX
4. Op mijn.telenet.be kijk je bij de geavanceerde instellingen (tab Netwerk) welk IP je router krijgt, bijvoorbeeld 192.168.0.100 - onthoud de cijfers achter de laatste punt, hier bijvoorbeeld 100.
5. Bij de tab Firewall vul je deze laatste cijfergroep in bij 'DMZ adres'. Vergeet niet op Opslaan te klikken!

Behalve de mogelijk aangepaste IP-range kan je nu je oude router terug gebruiken zoals voordien! Enkel sommige router-based services zoals DynDNS en VoIP werken mogelijk niet.

Kan ik zowel mijn eigen draadloze router als de nieuwe modem gebruiken, en er voor zorgen dat alles toch binnen één intern netwerk hoort?
Ja, dit kan erg makkelijk, op voorwaarde dat je eigen router WPA2-ondersteuning heeft. Dit werkt enkel vlot als al je apparaten WPA2 ondersteunen. (dikwijls is dit een kwestie van drivers updaten) - Sommige apparaten geven erg veel problemen bij deze setup. Mijn goedkope (geen Android) Sony Ericsson-gsm snapt dit soort netwerk helemaal niet. Lees dan de alinea onder de stappen voor een alternatieve oplossing.

* Stel je Telenetmodem als volgt in:
Afbeelding
Kies zelf een naam voor je netwerk (SSID bij stap 3), en een wachtwoord voor je netwerk (Key bij stap 6). Onthoud deze goed!
Zet je Telenetmodem op de tab 'Algemeen' ook op Kanaal 1, 6 of 11, en onthou op welk kanaal hij staat!
* Stel nu op je eigen router in als volgt:
o SSID: Zelfde als Telenetmodem
o Kanaal: 1, 6, of 11 - maar NIET hetzelfde kanaal als je Telenetmodem.
o Beveiligingstype: WPA2 Personal (soms WPA2 PSK) - Enkel AES (dus niet WPA/WPA2 of AES+TKIP)
o Beveiligingskey: exact hetzelfde als op je Telenetmodem.
Bijvoorbeeld op de Linksys WRT54G met dezelfde instellingen als in de vorige screenshot:
Afbeelding
Afbeelding
* Schakel op je eigen router DHCP uit, en geef je router een IP binnen het netwerk van Telenet, bijvoorbeeld 192.168.0.111. Voorbeeld op WRT54G:
Afbeelding
* Sluit je modem aan op één van de netwerkpoorten van je eigen router, NIET op de WAN-poort (!)

Als alles goed gaat heb je nu één draadloos netwerk. Je draadloze apparaten gaan vanzelf verbinding maken met het sterkste draadloos signaal. Het is mogelijk dat sommige apparaten eventjes de verbinding verliezen bij het veranderen van signaal. Controleer dan of alles op WPA2 staat.

Als het probleem dan nog blijft, gebruik je best twee aparte draadloze netwerken en maak je handmatig verbinding met het draadloze netwerk dat het sterkst is. Voor twee aparte draadloze netwerken kan je de bovenstaande gids ook gebruiken, maar neem dan gewoon twee verschillende SSID's, en eventueel een ander beveiligingstype zoals WPA met TKIP+AES.

Ik wil echt een modem zonder Wireless en zonder NAT, anders werken sommige speciale toepassingen die ik nodig heb niet. Kan dit?
Ja, maar je zal heel wat moeite moeten doen. Je begint best door eens te bellen naar de Telenet Helpdesk. (015/66 66 66, eventueel 070/69 69 69)
Het zal je misschien niet van de eerste keer lukken om een modem-only setup vast te krijgen. Je laat best duidelijk merken dat je een of meerdere apparaten hebt die niet werken als ze geen extern IP-adres krijgen, en dat ze dus onmogelijk compatibel kunnen zijn met de nieuwe modem. Als ze zeggen dat er geen ander soort modem is, zeg dan dat je een Motorola SBV6120E nodig hebt.
Soms zal je een technieker moeten laten komen (waarvoor je soms €50 moet betalen), soms verwijzen ze je door naar een Telenet-center. Het komt er vooral op neer te blijven bellen, en desnoods wat te dreigen met Belgacom ADSL of Dommel, tot je uiteindelijk je Motorola SBV6120E vasthebt! Deze werkt net zoals de 'oude' Telenetmodems.
masterzxz
Pas aangesloten op het internet

Re: De nieuwe modem van Telenet: CBN SVG6540E: SuperFAQ!

Berichtdoor Michael B op 08 Feb 2011 12:06

handige faq!
Michael B
Surfer

Berichtdoor Partyloca op 09 Feb 2011 01:42

Hallo,
Heb vandaag een test gedaan met usb aansluiting op de modem van telenet.
Ik heb er nu 4 hdd's op usb met een hub aan gehangen en zo heb ik 4 Tb aan opslag in mijn netwerk.
Alles werkt top en de volgende splitter die ik heb gebruikt kost nog geen 10 euro :lol:
[MOD: link verwijderd. Deze dingen zijn bijna overal te vinden]

7port hub usb splitter item-8997-1-500.jpg
MEDION® ERAZER® PC X9703 D
Docsis 3.0 SVG6540E Fibernet60.
Vaste UTP: 9 Pc's, Icybox, Digibox HD.
WIFI: (via Telenet & Cisco Linksys 2000)
Iphone, HTC, icybox, Wii, 2 Laptops.
Gebruikers-avatar
Partyloca
Chatter

Berichtdoor Silvermane op 09 Feb 2011 17:56

Great FAQ :!:

Wat ik zelf wel nog graag wou weten:
- Kan de USB port ook als printserver worden gebruikt, of enkel als NAS?
- Kunnen er fixed IP's worden ingesteld op basis van MAC?
- Als ik m'n eigen router wil gebruiken als access point om het bereik van m'n wireless netwerk uit te breiden (zoals in het tweede voorbeeld), moet er dan steeds een wired connectie worden gebruikt van m'n eigen router naar de telenet modem/router? Of kan ik gewoon m'n eigen router wirelessly laten connecten op de telenet router?

Daarnaast vraag ik me ook af of het mogelijk zou zijn van de telenet router eerst uit te proberen en mocht ik problemen ondervinden alsnog om te schakelen naar de SBV6120E...
Het lijkt me dat het al moeilijk genoeg is om van een oude modem naar een nieuwe routerless modem om te schakelen, laat staan dat je al zo'n wifi router van telenet hebt staan. Dan wisselen ze volgens mij nooit nog om.
Denk dat ik hier best gewoon even voor naar de helpdesk bel, maar mocht iemand hier al ervaring mee hebben, dan hoor ik het graag!
Silvermane

Berichtdoor Sylvester op 09 Feb 2011 18:02

USB poort is volgens mij voor USB schijven en printer, maar ben niet zeker.
Geen fixed IP's instelbaar op basis van Mac (of hoe je het bedoelt). Je kan wel elke PC een fixed IP geven.
Maar dan heb je weer problemen in de router van Telenet, want daar kan je geen dynamisch range ingeven. Dus als een PC zich aanmeldt voor een dynamisch adres zal de DNS een willekeurig IP vrijgeven, met het risico dat dit al in gebruik is door een op dat moment afgeschakelde PC.
Je kan je eigen router/wifi inschakelen als bridge, in roaming mode zegt men soms.
Dat moet je wired doen, zelfde SSID en zelfde paswoord, doch verschillende kanalen voor beiden.

Ik denk dat je best al van in het begin kiest voor een 6120
Windows computers, on a quiet night you can hear them all reboot. ...
Gebruikers-avatar
Sylvester
GigaGoochelaar

Berichtdoor Silvermane op 09 Feb 2011 18:15

^Thx 4 the fast response! :)

Als iemand het met een printer getest heeft, hoor ik dit ook graag. Tot iemand het geprobeerd heeft ga ik er van uit dat het niet zo zal zijn... ;)

Met Mac bedoel ik dat je in de router devices op basis van hun Mac address een fixed IP kan geven. Ipv vanaf de device een statisch IP in te stellen om dan geconfronteerd te worden met de problemen die jij beschrijft. Als ik me niet vergis, zou dit door fixed IP's op basis van Mac niet mogen gebeuren aangezien de DHCP dan deze IP's niet meer kan uitgeven aan andere devices.

Hmmm, wel spijtig dat bridgen wired moet. Kan helaas geen bijkomende CAT kabels trekken....

Ik ging er ook van uit dat ik default een modem-only model ging vragen, maar ik moet m'n eigen router toch eens gaan upgraden (802.11g DI-624 van D-link...yuck!!!) en door voor de telenet router te kiezen kan ik meteen een mooie kost uitsparen. Vandaar m'n overweging de telenet router alsnog eerst eens een kans te geven... maar als ik er d'office aan vasthang en niet meer kan wisselen, dan is de keuze alsnog rap gemaakt hoor! :)
Silvermane

Berichtdoor Sylvester op 09 Feb 2011 18:45

Bridgen is altijd wired. Jij bedoelt waarschijnlijk WDS (wireless distribution system). Dat kan draadloos.
Maar helaas gaat dat niet met die van Telenet, omdat je niks voor WDS kan instellen in de settings van de modem.

WDS is wel leuk als je geen kabel kan leggen, maar dat vertraagt toch een klein beetje. Het beste en snelste WLAN heb je nog altijd met roaming, maar dat is dan onderling wired.

't Is 't één of 't ander hé...
Gebruikers-avatar
Sylvester
GigaGoochelaar

Berichtdoor Partyloca op 09 Feb 2011 22:42

Silvermane schreef:^Thx 4 the fast response! :)

Als iemand het met een printer getest heeft, hoor ik dit ook graag. Tot iemand het geprobeerd heeft ga ik er van uit dat het niet zo zal zijn... ;)

Met Mac bedoel ik dat je in de router devices op basis van hun Mac address een fixed IP kan geven. Ipv vanaf de device een statisch IP in te stellen om dan geconfronteerd te worden met de problemen die jij beschrijft. Als ik me niet vergis, zou dit door fixed IP's op basis van Mac niet mogen gebeuren aangezien de DHCP dan deze IP's niet meer kan uitgeven aan andere devices.

Hmmm, wel spijtig dat bridgen wired moet. Kan helaas geen bijkomende CAT kabels trekken....

Ik ging er ook van uit dat ik default een modem-only model ging vragen, maar ik moet m'n eigen router toch eens gaan upgraden (802.11g DI-624 van D-link...yuck!!!) en door voor de telenet router te kiezen kan ik meteen een mooie kost uitsparen. Vandaar m'n overweging de telenet router alsnog eerst eens een kans te geven... maar als ik er d'office aan vasthang en niet meer kan wisselen, dan is de keuze alsnog rap gemaakt hoor! :)

Dat van die printer heb ik nog niet getest maar in de loop van volgende week zal ik dit eens doen zo weet ik dan ook wat meer ;-)

De dag van vandaag is het ook geen probleem om te werken via het stopcontact als er geen mogelijkheid is om wired te werken.

Als je weet dat je de wifi via mijntelenet kan uitzetten waarom zou je het dan niet doen heb je later dan toch wifi nodig even naar mijntelenet wifi opzetten en klaar?
Dit is maar een sugestie hé :D
Gebruikers-avatar
Partyloca
Chatter

Berichtdoor tyco101 op 10 Feb 2011 20:33

D-LINK DWA-131 WLAN stick N300 nano. Dit product functioneert uitstekend voor de modem routers die een Wireless overdrachtsnelheid geven van selectie mode mogelijkheden IEEE 802.11 d - b - b/g of b/g/n. De wireless connection manager geeft een overzicht van alle netwerkwerken in de omgeving sterkte uitgedrukt in procenten, het kanaal en het MAC-adres. De overdrachtsnelheden TX / RX, netwerknaam, signaalsterkte worden weergeven tijdens de verbinding. WPS is eenvoudig te gebruiken voor beveiligde netwerken WEP, WPA PSK, WPA2-PSK en WPA/WPA2 PSK (a). Ook de WPA ENCRYPTIE selectie mogelijkheden heeft geen negatieve werking.
tyco101

Berichtdoor tyco101 op 10 Feb 2011 21:45

Hallo,

Het NetTV gebruik op TV met een verbinding via UTP5 bekabeling gaat traag, wat kan de oorzaak hiervan zijn!
De modem is rechtstreeks verbonden aan de Motorola SVG6540E, het Downloadsnelheid abonnement provider is 40Mbps, kan de netwerkkaart die is ingebouwd van het TV toetstel niet compactibel genoeg zijn voor de ontvangst!

Voor modem informatie: http://icbn.com.tw/product.php?act=view&no=25

Welk type netwerkkaart en de technische specificaties zit er in het TV toestel van het type 40PFL9704H/12 ingebouwd.
http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?ctn=40PFL9704H/12&scy=nl&slg=nl
Draadloos is dit een IEEE 802.11g voor overdrachtsnelheid tot 54 Mbps mogelijk.

Wat is of wie heeft de oplossing hiervoor!
tyco101

Berichtdoor Partyloca op 10 Feb 2011 23:38

tyco101 schreef:Hallo,

Het NetTV gebruik op TV met een verbinding via UTP5 bekabeling gaat traag, wat kan de oorzaak hiervan zijn!
De modem is rechtstreeks verbonden aan de Motorola SVG6540E, het Downloadsnelheid abonnement provider is 40Mbps, kan de netwerkkaart die is ingebouwd van het TV toetstel niet compactibel genoeg zijn voor de ontvangst!

Welk type netwerkkaart en de technische specificaties zit er in het TV toestel van het type 40PFL9704H/12 ingebouwd.
http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?ctn=40PFL9704H/12&scy=nl&slg=nl

Hallo,
Zelfs na de eerste update van Digitale TV Telenet is bekend van Phillips toestellen dat er een probleem was met HDMI waardoor het in en uit faden van audio soms vanzelf begon te werken.
Dus ik denk effe de technische dienst van Phillips bellen waarschijnlijk zijn zij ook hier van op de hoogte of er iets mis is met de software op tv en moet er een update gedaan worden?
Update Downloaden:http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/eula.pl?slg=NLD&ctn=40PFL9704H/12&dct=FUS&link=http://download.p4c.philips.com/files/4/40pfl9704h_12/40pfl9704h_12_fus_nld.zip&new_tmpl=1&mode=inpage
Lees ook:
Voor Verbeterd opstarten van de NetTV-functionaliteit.
http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?ctn=40PFL9704H%2F12&dct=FAQ&faqview=1&new_tmpl=1&refdisplay=CFD_LCDTV_GENERIC_QAC_75340&refnr=0075340&scy=NL&slg=NLD
Gebruikers-avatar
Partyloca
Chatter

Berichtdoor Partyloca op 11 Feb 2011 00:38

Gebruikers-avatar
Partyloca
Chatter

Berichtdoor tyco101 op 12 Feb 2011 15:00

Partyloca schreef:

Hallo,
Zelfs na de eerste update van Digitale TV Telenet is bekend van Phillips toestellen dat er een probleem was met HDMI waardoor het in en uit faden van audio soms vanzelf begon te werken.
Dus ik denk effe de technische dienst van Phillips bellen waarschijnlijk zijn zij ook hier van op de hoogte of er iets mis is met de software op tv en moet er een update gedaan worden?
Update Downloaden:http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/eula.pl?slg=NLD&ctn=40PFL9704H/12&dct=FUS&link=http://download.p4c.philips.com/files/4/40pfl9704h_12/40pfl9704h_12_fus_nld.zip&new_tmpl=1&mode=inpage
Lees ook:
http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?ctn=40PFL9704H%2F12&dct=FAQ&faqview=1&new_tmpl=1&refdisplay=CFD_LCDTV_GENERIC_QAC_75340&refnr=0075340&scy=NL&slg=NLD

Eventjes reageren op de update van Digitale TV.

De laatste software upgrade van het toestel versie: 000.026.078.000, Zip-bestand, 44.35 MB, Publicatiedatum: 2010-07-15 werd al geïnstalleerd en heeft geen verbetering gebracht in het gebruik van NetTV, werd bevestigd door Philips dat deze update de snelheid niet zou verhogen. Aan de modem kan het niet zijn, deze werd al vervangen omdat deze voordien niet zo goed functioneerde.

Tyco101
tyco101

Berichtdoor tyco101 op 12 Feb 2011 21:03

Partyloca schreef:

Hallo,
Lees ook:

Eventjes kenbaar maken wat ik tijdens het zoeken naar de oplossing nog gevonden heb!

Welke kabel je het best dient te gebruiken voor de nieuwe Telenet modem is zeer belangrijk!
Categorie 5e UTP is een verbeterde versie van Cat 5 UTP! Wordt beoordeeld om data te vervoeren tot 1000Mbit / s http://www.tech-faq.com/utp.html

Standaard gebruikt iedereen UTP cat.5 (zie op de kabel of naar de nummering E201854 = standaard), dit wordt je niet verteld door de installateurs van Telenet!

In week 8 wordt de bestelling geleverd voor mijn vaste computer D-Link PCI gigabit netwerkkaart DGE-528T, dan weet ik het zeker dat men appels met appels moet vergelijken en met de juiste verbinding hiervoor, UTP Cat.5e bekabeling.

Internet tegen lichtsnelheid.

Wordt vervolgd …

Tyco101.
tyco101

Berichtdoor Partyloca op 12 Feb 2011 22:07

Ik heb geluk bij mij zijn het allemaal in heel het huis de volgende:
UTP CAT.5E ISO/IEC 11801 & EN 50288 & TIA/5IA 568B.2 3P VERIFEID FOR GIGABIT ETHERNET 24AWGx4P TYPE CM(UL) C(UL) CMH E164469-F3 142335M

Een ganse boterham ik weet het, maar wat men zelf doet doet men meestal beter? :D
Gebruikers-avatar
Partyloca
Chatter

Berichtdoor Sylvester op 12 Feb 2011 22:38

tyco101 schreef:Eventjes kenbaar maken wat ik tijdens het zoeken naar de oplossing nog gevonden heb!

Welke kabel je het best dient te gebruiken voor de nieuwe Telenet modem is zeer belangrijk!
Categorie 5e UTP is een verbeterde versie van Cat 5 UTP! Wordt beoordeeld om data te vervoeren tot 1000Mbit / s http://www.tech-faq.com/utp.html

Standaard gebruikt iedereen UTP cat.5 (zie op de kabel of naar de nummering E201854 = standaard), dit wordt je niet verteld door de installateurs van Telenet!

In week 8 wordt de bestelling geleverd voor mijn vaste computer D-Link PCI gigabit netwerkkaart DGE-528T, dan weet ik het zeker dat men appels met appels moet vergelijken en met de juiste verbinding hiervoor, UTP Cat.5e bekabeling.

Wordt vervolgd …

Tyco101.

Komkom, zo precies hoeft het niet. OK, als je de puntjes op de i wilt, moet dat, maar het hoeft niet.
Ik draai hier zonder problemen 1000 Mbit op een oude cat.3 kabel die dan ook nog eens ergens in het midden aan elkaar is gesoldeerd.
Een telenet modem gaat maar tot 40 (of 60 of 100) mbit in het beste geval.
Het maakt echt niet uit, zolang je maar de RJ45 stekkertjes correct aanwerkt en rekening houdt met de 'paren' !
Gebruikers-avatar
Sylvester
GigaGoochelaar

Berichtdoor tyco101 op 13 Feb 2011 13:55

Sylvester schreef:
tyco101 schreef:Eventjes kenbaar maken wat ik tijdens het zoeken naar de oplossing nog gevonden heb!

Wordt vervolgd …

Tyco101.

Komkom, zo precies hoeft het niet. OK, als je de puntjes op de i wilt, moet dat, maar het hoeft niet.
Ik draai hier zonder problemen 1000 Mbit op een oude cat.3 kabel die dan ook nog eens ergens in het midden aan elkaar is gesoldeerd.
Een telenet modem gaat maar tot 40 (of 60 of 100) mbit in het beste geval.
Het maakt echt niet uit, zolang je maar de RJ45 stekkertjes correct aanwerkt en rekening houdt met de 'paren' !

Eventjes iets toelichten over de modem van telenet, zij gaan zeker NIET deze investeringen doen om maar te kunnen gaan tot 100 Mbps, wil je meer informatie over de modem zie dan: http://en.wikipedia.org/wiki/Cable_modem

Wel belangrijk is dat je vanaf de modem tot het einde de juiste cofiguratie gebruikt om de 1000 Mbps te kunnen ontvangen! Appels en appels vergelijken, geen peer er tussen steken, je ze kunt wel aanpassen maar het blijft een peer.

:wink:

Tyco101
tyco101

Berichtdoor tyco101 op 13 Feb 2011 14:44

tyco101 schreef:D-LINK DWA-131 WLAN stick N300 nano. Dit product functioneert uitstekend voor de modem routers die een Wireless overdrachtsnelheid geven van selectie mode mogelijkheden IEEE 802.11 d - b - b/g of b/g/n. De wireless connection manager geeft een overzicht van alle netwerkwerken in de omgeving sterkte uitgedrukt in procenten, het kanaal en het MAC-adres. De overdrachtsnelheden TX / RX, netwerknaam, signaalsterkte worden weergeven tijdens de verbinding. WPS is eenvoudig te gebruiken voor beveiligde netwerken WEP, WPA PSK, WPA2-PSK en WPA/WPA2 PSK (a). Ook de WPA ENCRYPTIE selectie mogelijkheden heeft geen negatieve werking.

Hier wil ik nog iets aan toevegen, het gebruik van deze WirelessLAN adapter met een signaalsterkte 100% onvangt je de waarde TX / RX van 120Mbps / 300Mbps. Om dit te bekomen je instellingen van de modem via Mijn Telenet zo te programmeren dat het Wifi-Kanaalbreedte op Auto staat.

Tyco101.
tyco101

Berichtdoor Sylvester op 13 Feb 2011 15:37

Aan de WAN kant gaan we voorlopig maar tot 100 Mbps.
Dat heeft niks met UTP kabel te maken.

Als je langere kabels tot 100 meter gaat gebruiken, wordt het pas kritisch. Op dat punt moet je optimaal kabels kiezen.
Binnenhuis heb je maar een tiental meters. Dan is cat 5 even goed.
Zoals ik al zei : de stekkertjes zijn zeker zo belangrijk. Een fatsoenlijke RJ45 tang doet wonderen.
Met een wireless adapter ontvang je nooit 100% , zelfs niet als je naast de zender gaat zitten. Geeft hij toch 100% , dan is het softwarematig gemanipuleerd.
120 en 300 haal je sowieso ook nooit. Dat zijn theoretische waarden, sterk afhankelijk van diverse factoren.

Maar verduidelijk nu eens waarom je dit hier allemaal komt vertellen?
Gebruikers-avatar
Sylvester
GigaGoochelaar

Berichtdoor tyco101 op 13 Feb 2011 20:09

Sylvester schreef:Aan de WAN kant gaan we voorlopig maar tot 100 Mbps.
Dat heeft niks met UTP kabel te maken.

Als je langere kabels tot 100 meter gaat gebruiken, wordt het pas kritisch. Op dat punt moet je optimaal kabels kiezen.
Binnenhuis heb je maar een tiental meters. Dan is cat 5 even goed.
Zoals ik al zei : de stekkertjes zijn zeker zo belangrijk. Een fatsoenlijke RJ45 tang doet wonderen.
Met een wireless adapter ontvang je nooit 100% , zelfs niet als je naast de zender gaat zitten. Geeft hij toch 100% , dan is het softwarematig gemanipuleerd.
120 en 300 haal je sowieso ook nooit. Dat zijn theoretische waarden, sterk afhankelijk van diverse factoren.

Maar verduidelijk nu eens waarom je dit hier allemaal komt vertellen?

Wel, de modem van vroeger word vervangen voor het omschakelen naar Fibernet 40, met de vorige modem had je een download & upload van 30Mbps / 1Gbps snelheid mogelijkheid afhankelijk van het abonnement.

Deze nieuwe modem (alles in één) konden we het draadloos signaal NIET ontvangen en als er een verbinding was, geen Internet gebruik mogelijk! Met onze eigen Wireless Router dan hierop aangesloten enkel voor het gebruik van IEEE 802.11b ontvangsten ging het wel, met een maximum waarde van 11Mbps. De D-LINK DWA-131 WLAN stick N300 nano aangekocht en dit natuurlijk getest op het gebruik van de selectie mode mogelijkheden, was er altijd een verbinding en met de juiste waardes. Met deze vaststelling de provider op de hoogte gebracht en de modem werd dan ook vervangen. Nu, je geloofd het of NIET we hebben nu een uitstekend signaalsterkte 100% en de TX / RX met het maximum aanwaarde dat wat de adapter aan kan RX = 300 Mbps. Er werd zeker NIET met de software iets gemanipuleerd!

Wat ik nog wil duidelijk maken is dat de modem van telenet een hele vooruitgang is! Alles in één, en dit moet dan ook functioneren met wat je er tussen steekt (de bekabeling, de router en/of wireless, enz.) maar met dezelfde kwaliteit anders gaat het niet zoals hoort te gaan, en de uiteindelijke kwaliteit verloren gaat. Al wat er aan mindere kwaliteit tussen wordt gebruikt dient ook compatibel te zijn, maar moet dan ook zo worden ingesteld en dat is juist het probleem!

Wil je het Internet tegen lichtsnelheid ontvangen, natuurlijk!
Appels met appels, peren met peren je kunt er wel appelmoes van maken maar je kan de kwaliteit zeker hierdoor veranderen! Einde discussie.

Tyco101.
tyco101

Berichtdoor raf op 13 Feb 2011 20:22

tyco101 schreef:Wil je het Internet tegen lichtsnelheid ontvangen, natuurlijk!

Lichtsnelheid? Hoeveel is uw pingtijd dan op http://speedtest.telenet.be/
raf
GigaGoochelaar

Berichtdoor Sylvester op 13 Feb 2011 20:29

@tyco101, Je slaat de bal een beetje mis. Lees eens alles goed door.
Vorige modem had een download/upload van 30 Mbps/1Gbps ??? Nee hoor, 1 Gbps , dat is iets teveel van het goeie.
Als jij ziet dat je 100% signaal kwaliteit hebt, dan IS dat softwarematig gemanipuleerd.
Als het signaal in het toestel vertrekt, is het 100%. Van het moment dat het uit de antenne komt heb je al geen 100% meer. Dan gaat het door de lucht, nog eens een verzwakking. Stoorbronnen in de buurt, harmonischen, waardoor signaal/ruis verhouding daalt, waardoor uiteindelijk de kwaliteit vermindert.
Meestal komt er op enkele meters afstand -50 dBm t.o.v. het uitgezonden signaal aan. Maar omdat de doorsnee klant daar géén boodschap aan heeft, beschouwen ze dit punt nog steeds als 100%. Dat noemen ze 'softwarematig gemanipuleerd'.
300 Mbps haal je via 802.11n absoluut niet. Dit is een theoretische factor die je kan 'instellen'. Praktisch haal je in goede omstandigheden op 5 Ghz tussen de 80 en 120 Mbps.
Neem het maar van me aan.

De modem van Telenet is inderdaad een hele vooruitgang, maar die cat5 kabel van amper 20 meter gaat echt niets uitmaken op de snelheid of kwaliteit van de signalen.
Een cat5 met goed aangewerkte RJ45 stekkers (ja zelfs cat3) van 20 meter , is perfect te gebruiken. Dat is niet minder in kwaliteit.
't Is wel van belang dat je ALLE paren aansluit, dus niet allen 1,2,3 en 6, en dat je de paren volgens de norm respecteert. Gemixte paren geven uiteraard wél problemen.
Gebruikers-avatar
Sylvester
GigaGoochelaar

Berichtdoor tyco101 op 13 Feb 2011 22:04

Sylvester schreef:@tyco101, Je slaat de bal een beetje mis. Lees eens alles goed door.
Vorige modem had een download/upload van 30 Mbps/1Gbps ??? Nee hoor, 1 Gbps , dat is iets teveel van het goeie.
Als jij ziet dat je 100% signaal kwaliteit hebt, dan IS dat softwarematig gemanipuleerd.
Als het signaal in het toestel vertrekt, is het 100%. Van het moment dat het uit de antenne komt heb je al geen 100% meer. Dan gaat het door de lucht, nog eens een verzwakking. Stoorbronnen in de buurt, harmonischen, waardoor signaal/ruis verhouding daalt, waardoor uiteindelijk de kwaliteit vermindert.
Meestal komt er op enkele meters afstand -50 dBm t.o.v. het uitgezonden signaal aan. Maar omdat de doorsnee klant daar géén boodschap aan heeft, beschouwen ze dit punt nog steeds als 100%. Dat noemen ze 'softwarematig gemanipuleerd'.
300 Mbps haal je via 802.11n absoluut niet. Dit is een theoretische factor die je kan 'instellen'. Praktisch haal je in goede omstandigheden op 5 Ghz tussen de 80 en 120 Mbps.
Neem het maar van me aan.

De modem van Telenet is inderdaad een hele vooruitgang, maar die cat5 kabel van amper 20 meter gaat echt niets uitmaken op de snelheid of kwaliteit van de signalen.
Een cat5 met goed aangewerkte RJ45 stekkers (ja zelfs cat3) van 20 meter , is perfect te gebruiken. Dat is niet minder in kwaliteit.
't Is wel van belang dat je ALLE paren aansluit, dus niet allen 1,2,3 en 6, en dat je de paren volgens de norm respecteert. Gemixte paren geven uiteraard wél problemen.

Sylvester, inderdaad het was maar 1Mbps een tikfoutje van mij, voor Fibernet 40 nu 2Mbps ben je hiermee dan akkoord!

:argue: !

Tyco101
tyco101

Berichtdoor Sylvester op 13 Feb 2011 22:06

ik ben snel tevreden... :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Sylvester
GigaGoochelaar

Berichtdoor tyco101 op 13 Feb 2011 22:14

Er werd zeker NIET met de software iets gemanipuleerd!

Het signaal = 99.999999% ben je hiermee dan akkoord, Sylvester.

Tyco101.
Bijlagen
sterkte.JPG
Signaalsterkte TX / RX De D-LINK DWA-131 WLAN stick N300 nano
tyco101

Volgende

Terug naar Internet