De telenet shaper exposed: hoe doen ze het

Discussie over de Telenet Internet producten, telemeter, ...

De telenet shaper exposed: hoe doen ze het

Berichtdoor ub4b op 26 Jun 2011 01:21

Intro

Enkele maanden terug deed ik een upgrade van Turbonet XL naar Fibernet Business L om van de onzin van "vrij downloaden" af te zijn.
Met vrij downloaden wist ik nooit waar ik stond: meetbare en objectieve criteria ontbraken en ik moest mij maar tevreden stellen met een JPEG met standje 0 tot 9. Als ik dan over de vage en niet objectieve limiet ging, en youtube en alle soorten streaming onkijkbaar geworden waren, weigerde telenet mij het gemiddelde mede te delen van alle gebruikers met mijn product, iets waar ik contractueel recht op had want het was deel van hun voorwaarden. Maar telenet vertikte het.

Dus deed ik de upgrade naar Fibernet Business L. Ik betaal relatief meer dan de consumer abbonnementen, heb vaste limiet van 1 Terrabyte, en een specificatie van 60 mbps down en 3.5 mbps down. Na onze verhuis van een boerengat naar een gemeente vlakbij Gent, stelde ik vast dat ik via bittorrent een debiel lage snelheid haalde.

Welbekende protocollen zoals HTTP deden wel de volle snelheid op het moment dat torrent afgeknepen werd, dus dit kon onmogelijk aan een verzadigde node of netwerk liggen, maar aan shaping.

Via de pers en sites zoals deze werd mijn vermoeden bevestigt: telenet knijpt torrents dicht. Omdat ik premium betaal om een harde limiet te kunnen gebruiken, wil ik dan nog enige snelheid overhouden. Anders heeft een fantastische specificatie geen enkele zin, en kan ik maar beter een adsl/vdsl lijntje nemen waar ik voor 40 eur geen limiet heb en een 16.5 mbps lijnprofiel.

helpdesk

Vrijdag 2x gebeld, helpdesk viel uit de lucht. Toen ik ze er op attent maakte dat het op alle IT en userbase-alike sites stond, viel ze weeral uit de lucht.
Worden telenet helpdeskers opgeleid om zich voor den domme uit te geven of zijn ze effectief ....

Ik heb ondertussen ook al een klacht neergelegd via het klachtenformulier, maar geen reactie.

Observaties

Waar ik in de vorige woning maximale snelheden haalde met torrent, haal ik op de nieuwe locatie slechts zo'n 10 mbps down en naar gelang het moment 0.5mbps tot 1 mbps up. Dit is dan nog met torrent encryptie aan. Enkel 's nachts gaat het echt vooruit, maar daarvoor betaal ik geen premium bedrag. Ik krijg nu dezelfde service als een klant met vrij downloaden die als grootgebruiker gebrandmerkt werd, zelfs zonder aan mijn 1 Terrabyte limiet te komen.

Als ik tijdens het dichtknijpen van torrent tegelijkterijd een speedtest doe naar een officiële site, haal ik waanzinnige waardes: tot 70 mbps down, en 4.5mbps up.

Als mijn bittorrent traffic encrypted is, hoe kan telenet alsnog de boel vertragen ? Ik heb het antwoord daarop gevonden.

Achtergrond

Ik heb een half jaar met packet shapers mogen spelen als test design engineer bij een bedrijf wat satellietcommunicatie verkoopt.
Ik heb dus heel wat traffic testen geschreven waarbij mensen via een FUP systeem selectief en gradueel vertraagt werden, zelfs tot 10.000 clients.

Ik heb dus wel wat baggage om 't een en 't ander dus toe te lichten.

De vuile was van de telenet shaper

Volgens mijn research kan telenet niet in encrypted packets kijken, maar ze correleren wel het bestaan van tracker traffic, om zo de niet gekende protocollen alsnog te vertragen.

Het bestaan van tracker verkeer triggert de telenet shaper om alle onbekende protocollen te straffen

Het bewijs

1) Als bittorrent openstaat, maar alle downloads & uploads zijn gepauzeerd en er is tracker communicatie

Afbeelding

- telenet vertraagt alle uploads van ongekende protocollen tussen de 0.5 en 1.5 mbps (we betalen voor 3.5mbps)

Dit zijn de logs van iperf testjes aan de serverzijde (de ontvangende kant), waarbij ik traffic stuur van mijn NAS achter een Telenet Fibernet Business Large naar m'n datacenter machine die 100mbps vlot doet:

[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 33353
[ 4] 0.0-10.6 sec 1.74 MBytes 1.38 Mbits/sec
[ 5] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 33354
[ 5] 0.0-10.6 sec 1.73 MBytes 1.38 Mbits/sec
[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 59928
[ 4] 0.0-10.3 sec 1.68 MBytes 1.36 Mbits/sec
[ 5] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 59929
[ 5] 0.0-10.1 sec 1.57 MBytes 1.30 Mbits/sec
[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 59931
[ 4] 0.0-10.5 sec 1.73 MBytes 1.38 Mbits/sec
[ 5] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 59932
[ 5] 0.0-10.6 sec 1.74 MBytes 1.38 Mbits/sec
[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 59933
[ 4] 0.0-10.2 sec 1.71 MBytes 1.41 Mbits/sec
[ 5] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 59934
[ 5] 0.0-10.4 sec 1.71 MBytes 1.38 Mbits/sec
[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 48452
[ 4] 0.0-10.3 sec 1.70 MBytes 1.39 Mbits/sec

En de bijhorende spike op m'n router die aan telenet hangt tijdens zo'n iperf testje:

Afbeelding

Je ziet dat de telenet lijn buiten de spike zo goed als idle is !
Zo'n spike geeft 1 van de tiental testjes zoals hierboven beschreven weer.

2) Als de torrent client enkele minuten uit staat, krijgen we terug de volle snelheid van telenet voor uploads:

Alle http connecties naar de torrent tracker zijn verdwenen. Let goed wat de telenet shaper dan doet:

[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 60405
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.0-10.8 sec 5.96 MBytes 4.62 Mbits/sec
[ 5] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 60406
[ 5] 0.0-10.8 sec 5.96 MBytes 4.64 Mbits/sec
[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 60407
[ 4] 0.0-11.1 sec 6.15 MBytes 4.64 Mbits/sec

Yep, de upload wordt plots terug de volle specificatie van mijn product.

Afbeelding

De upload spikes van dezelfde iperf test bewijzen dit. Ditmaal zonder idle torrent tracker verkeer.
Elke rode bult is zo'n traffic burst van iperf die 10 seconden duurt.

DUS TELENET VERTRAAGT ALLE ONGEKENDE PROTOCOLLEN ALS ZE P2P DETECTEREN

3) Leggen we nu opnieuw een torrent client aan, met idle traffic en enkel tracker communicatie

Dan begint de telenet shaper opnieuw te knijpen tot 1.40mbit

# iperf -s -p 80
------------------------------------------------------------
Server listening on TCP port 80
TCP window size: 85.3 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 4] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 45536
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.0-10.2 sec 1.70 MBytes 1.40 Mbits/sec
[ 5] local 109.68.XXX.YYY port 80 connected with 81.82.AAA.BBB port 45537
[ 5] 0.0-10.2 sec 1.71 MBytes 1.41 Mbits/sec

Afbeelding

Als we na deze iperf test en onze idle torrent client nog steeds actief een speedtest draaien, dan krijgen we wel een totaal ander resultaat:

Afbeelding

Speedtest, http en andere favoriete protocollen in de shaperdefinitie worden dus nooit geknepen, maar onze iperf test dus wel. Nochtans is iperf geen P2P verkeer en gewoon een onschuldige snelheidstest.

En om aan te tonen dat speedtest niet liegt nog maar even de router graphs:

Afbeelding

Je kan mooi de volgorde van de speedtest zien: eerst download die over de 60 mbps gaat, en dan de upload.

Hoe werkt de telenet shaper

* protocollen die telenet graag ziet krijgen de full speed, dus ook de speedtest sites, ongeacht of je nu torrents hebt openstaan
* non-encrypted torrent krijgt een debiel lage speed, bvb 10 kbyte upstream
* onbekende protocollen krijgen ook full speed, tenzij torrent tracker communicatie wordt gespot
* in dat laatste geval krijgen onbekende protocollen ook een lagere snelheid, omdat telenet dan ervan uitgaat dat al wat niet gekend is, bittorrent moet zijn (encryptie)
* deze verlaagde snelheid is niet even debiel laag als non-encrypted torrent, omdat ze dan misschien te zwaar in voip of video knippen en er teveel klachten zouden komen

Dus:

- de telenet shaper is gebaseerd op deep packet inspection en/of correlatie
- hij correleert onbekende traffiek met tracker traffiek, de torrent traffic is immers rc4 encrypted
- als hij P2P tracker traffic ziet, policed hij alle onbekende traffic zwaar, ook de onschuldige iperf testjes

En dit kan volgens ons niet. Hier gaat telenet te ver. Ik heb hiermee bewezen dat Telenet een gebrekkig product levert.

Wie mijn verhaal begrijpt zal nu ook snappen hoe de telenet shaper helemaal te byapssen.
Laatst gewijzigd door ub4b op 26 Jun 2011 01:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
HDTV expert
ub4b
Leecher

Re: De telenet shaper exposed: hoe doen ze het

Berichtdoor TiTanium op 26 Jun 2011 01:38

Ja man, het woord schandalig is nog te klein voor deze praktijken :s
PC: P9X79 Deluxe ~ i7 3930K @ 4.5Ghz ~ 16GB ~ GTX680 ~ Crucial M4 Real SSD 128GB ~ 14+TB ~ Monitor: Samsung S27A950D
Notebook: Acer Aspire 5920
GSM: SGS2 + µSD 64GB
TN: Fibernet Shake XL + Freephone + Sporting combo + HD-Digibox 210
BGC: BizzFlex 15 + 2GB
TiTanium
UB Crew

Berichtdoor Dima_2005 op 26 Jun 2011 09:35

Dank dank dank dank... Geweldige uitleg!
Het is ook zoiets wat ik vermoedde, dat encrypted niet altijd helpt. Ten slotte P2P is makkelijk te onderscheiden: ipv 1 connectie aan 60Mbit, heb je 100 connecties van 0.6Mbit. Volgens mij connecteren ze ook zelf op de trackers om te zien welke ip's allemaal P2P traffic leveren.

EDIT: ik heb een verwijzing naar deze topic op de frontpage geplaatst :)
Telenet Whoppa (ASUS RT-AC68U) Speedtest: http://bit.ly/1jeWFrv -- Pingtest: http://bit.ly/1jLK6PN
Telenet King (Samsung Galaxy S3) Speedtest: http://bit.ly/1jNQOF7
Dima_2005
Algemeen moderator
Algemeen moderator

Berichtdoor crackjack op 26 Jun 2011 15:11

Mooi uitgezocht
Ik vrees dan ook dat bvb Skype ook geshapet wordt en videochat dus een probleem zal worden, aangezien Skype ook P2P gebruikt.
Gezien de evolutie van media distributie (os zoals ubuntu, games, video enz) meer en meer naar torrent overschakelt, zal Telenet moeten kiezen: deze shaping aanpassen of klachten krijgen van hun klanten.
crackjack
GigaGoochelaar

Berichtdoor velorek op 26 Jun 2011 15:13

Ik vermoed ook dat ze ergens naar de data in het verkeer kijken door bijvoorbeeld de tracker response op te vangen of het protocol te achterhalen. In alle geval moet hiervoor de data van de packets bekeken worden (dpi). Dan vind ik deze bewering ook wel raar:

"Wij kijken hoegenaamd niet naar de inhoud van het dataverkeer", aldus Coenjaerts.

Bron: http://datanews.rnews.be/nl/ict/nieuws/ ... 219619.htm

Tijd om Telenet te vragen welke methode dan wel wordt gebruikt om het soort verkeer vast te stellen ? :roll:
velorek
Pas aangesloten op het internet

Berichtdoor Dima_2005 op 26 Jun 2011 15:20

Ik heb zo het gevoel dat ze op trackers connecteren.
Weet nog dat private trackers + SSL encryptie wel werkt, terwijl public tracker + SSL niet werkt. Hier moet toch ook iets achter zitten?
Telenet Whoppa (ASUS RT-AC68U) Speedtest: http://bit.ly/1jeWFrv -- Pingtest: http://bit.ly/1jLK6PN
Dima_2005
Algemeen moderator
Algemeen moderator

Berichtdoor dotslasher op 26 Jun 2011 22:40

zeer mooie en uitgebreide test ub4b.

Je hebt dus duidelijk bewezen wat we allemaal al lang min of meer wisten. Telenet past traffic shaping toe.

Testaankoop en de media zullen wel geïnteresseerd zijn in uw resultaten.
Slechte publiciteit kunnen ze missen als kiespijn.
Er zullen ook veel oogjes opengaan bij mensen die deze dure abonnementen hebben.

Wat ben je met hoge snelheden als je ze enkel na 24u kan gebruiken.
Normale mensen gaan worden niet wakker na middernacht of laten hun PC opstaan als ze gaan slapen.
dotslasher
Chatter

Berichtdoor Boeboe op 27 Jun 2011 16:42

Sorry, maar je testmateriaal is met debiel kleine pakketjes. Je verwacht 50 mbit te halen op transfers van amper een meg groot, daar kan je nooit een accurate snelheidsbepaling van maken. Bij je tweede test, zonder de torrent tracker neem je doodleuk pakketjes die een stuk groter zijn en roep je "kijk eens! hogere snelheid!".

Zo werkt het dus niet. Waarom probeer je eens niet een objectieve test te maken ipv data te gerbuiken die sowieso in jouw voordeel speelt?
Boeboe
Leecher

Berichtdoor ub4b op 27 Jun 2011 17:05

Boeboe schreef:Sorry, maar je testmateriaal is met debiel kleine pakketjes. Je verwacht 50 mbit te halen op transfers van amper een meg groot, daar kan je nooit een accurate snelheidsbepaling van maken. Bij je tweede test, zonder de torrent tracker neem je doodleuk pakketjes die een stuk groter zijn en roep je "kijk eens! hogere snelheid!".

Zo werkt het dus niet. Waarom probeer je eens niet een objectieve test te maken ipv data te gerbuiken die sowieso in jouw voordeel speelt?

Lees de post nog eens goed: het gaat voornamelijk over de upload.

helaas: of ik ik mijn iperf test nu seconden of minuten laat lopen, dan blijven de resultaten redelijke consistent ...

10sec test
[ 3] 0.0-10.6 sec 584 KBytes 451 Kbits/sec

20sec test
[ 3] 0.0-20.9 sec 1.18 MBytes 474 Kbits/sec

30sec test
[ 3] 0.0-60.1 sec 3.00 MBytes 419 Kbits/sec

240sec test
[ 3] 0.0-241.0 sec 11.5 MBytes 399 Kbits/sec

Telenet knijpt nog steeds extreem in mijn upload. Tijdens deze test stond bittorrent ook op, ik zie de combined upload van beide (torrent + iperf) nooit boven 1.4 mbps gaan. Officieel krijgen we 5 mbps, maar daar hou je in de praktijk niks van over.

PS: om aan te tonen dat de iperf server niet de bottleneck is heb ik twee iperf clients tegelijkertijd lopen, [5] is mijn telenet, [4] is mijn andere server in een ander datacenter en beide zijn dus iperf clients naar de iperf server bij AXS. Ik heb de torrents maar even afgezet tijdens deze test.

[ 5] 0.0-311.6 sec 30.9 MBytes 832 Kbits/sec (Telenet)
[ 4] 0.0-283.2 sec 318 MBytes 9.41 Mbits/sec (Evonet, deze server is beperkt tot 10mbps full duplex)

Dus telenet capped dus wel degelijk al wat ze niet kennen of prefereren. Geen test van enkele seconden maar enkele minuten.
HDTV expert
ub4b
Leecher

Berichtdoor y0sh1 op 28 Jun 2011 16:25

ik ondervind dit ook sinds gisteren. gisteren gebeld ze wisten van niks en konden ook niks zeggen. vandaag een keertje naar het 070 nummer gebeld daar werd ik half uitgemaakt dat ik er niets van kenden en dat de helpdesk medewerker een DIPLOMA had, en hij wist waar hij over praatte. Hij beloofde mij dat telenet dit niet doet :s leuk de hoogste shake hebben en downloaden tegen 200 kbps
Gebruikers-avatar
y0sh1

Berichtdoor ub4b op 28 Jun 2011 20:38

y0sh1 schreef:ik ondervind dit ook sinds gisteren. gisteren gebeld ze wisten van niks en konden ook niks zeggen.

Zelfde hier, 3x naar de business helpdesk gebeld, maar 3x doorverbonden naar de gewone helpdesk, die wist echt van niks en is niet "in the know".
Ik zo van "ja maar het staat op alle IT sites". Zouden de business helpdesk laten terugbellen.

Dus gisteren bellen ze terug, en ik vermeld maar direct dat de uitleg op de frontpage van zdnet staat. Kerel van de business helpdesk noteert mijn verhaal, vandaag teruggebeld: ja we shapen, maar dit wordt door een andere afdeling gedaan, en die kon ons enkel mededelen dat ze nog met de testen bezig waren, en die afdeling wou geen einddatum vermelden. U kan altijd naar de ombudsdienst gaan. Hij had wel door dat als dit nog lang zou blijven duren, wij gingen opzeggen.

Schandalig dus, maar het hangt er dus echt van af met welke helpdesk je te maken krijgt want ze zijn niet allemaal even slim of op de hoogte. En de interne communicatie kan echt niet beter ;)

y0sh1 schreef: vandaag een keertje naar het 070 nummer gebeld daar werd ik half uitgemaakt dat ik er niets van kenden en dat de helpdesk medewerker een DIPLOMA had, en hij wist waar hij over praatte. Hij beloofde mij dat telenet dit niet doet :s leuk de hoogste shake hebben en downloaden tegen 200 kbps

je bedoelt diploma lager onderwijs :)
HDTV expert
ub4b
Leecher

Berichtdoor Fraeco op 01 Jul 2011 01:48

Als ex-Telenet helpdesker kan ik hier wat licht op schijnen
ub4b schreef:helpdesk

Vrijdag 2x gebeld, helpdesk viel uit de lucht. Toen ik ze er op attent maakte dat het op alle IT en userbase-alike sites stond, viel ze weeral uit de lucht.
Worden telenet helpdeskers opgeleid om zich voor den domme uit te geven of zijn ze effectief ....

Wel, meestal is het jammer genoeg een combinatie. De mensen die op de 015 gezet worden worden opgeleid om 2 dingen te doen. Klanten verbaal baas kunnen, en modems (laten) resetten.

y0sh1 schreef:ik ondervind dit ook sinds gisteren. gisteren gebeld ze wisten van niks en konden ook niks zeggen. vandaag een keertje naar het 070 nummer gebeld daar werd ik half uitgemaakt dat ik er niets van kenden en dat de helpdesk medewerker een DIPLOMA had, en hij wist waar hij over praatte. Hij beloofde mij dat telenet dit niet doet :s leuk de hoogste shake hebben en downloaden tegen 200 kbps

Same as above, (consumer) helpdesk is voor een groot stuk outsourced (IPglobalnet, Sitel) en staat vrij hard vanachter als het aankomt op informatie ontvangen.

Sowieso wordt helpdesk niet geïnformeerd over deze zaken. Hell, een kennis (heeft een vrij technische functie bij Telenet) is ook niet op de hoogte van shaping. Dat is enkel de dienst die deze zever implementeerd, en de mensen die de opdracht ertoe geven.

Op deze vlakken is Telenet zijn (interne) communicatie regelrecht rampzalig.
Fraeco

Berichtdoor Wilibrord op 01 Jul 2011 13:06

Heh.. da's geen kwestie van slechte communicatie. Ze houden bewust de helpdesk dom, want op die manier kunnen ze de zaak staalhard blijven ontkennen tot ze niet anders meer kunnen. Hiermee hebben ze weer wat tijd gewonnen.
Wilibrord
Chatter

Berichtdoor rollingstone op 01 Jul 2011 13:14

En waarom vertragen ze P2P en Bit Torrents voor bepaalde mensen.
Wie weet daar het juiste antwoord op.
Fibernetxl shake met modemwireless CBN SVG6540E - Docsis3
rollingstone
GigaGoochelaar

Berichtdoor Dima_2005 op 01 Jul 2011 13:36

rollingstone schreef:En waarom vertragen ze P2P en Bit Torrents voor bepaalde mensen.

Omdat hun netwerk op die plaats het niet aankan! #deuh
Dima_2005
Algemeen moderator
Algemeen moderator

Berichtdoor rollingstone op 01 Jul 2011 13:42

Dima_2005 schreef:
rollingstone schreef:En waarom vertragen ze P2P en Bit Torrents voor bepaalde mensen.

Leg me dan eens uit waarom om 23 uur ineens de snelheid weer perfect is.Net zoals dagelijks om 23 uur stopt ineens de rode periode :cry:
Kruipen ze dan allemaal gelijk in bed????? 8O Ze weten bij de providers juist wat je doet of laat.
Ik blijf er nog bij Shaping heeft andere bedoelingen.
Hun netwerk kan het best aan,zwaarder beslast kan.Maar ook bij andere providers is het savonds minder.
Waarom kan je nu voor 5 Euro meer dan Fibernet60, Fibernetxl krijgen 40Mbps meer downspeed en 1.5Mbps meer upspeed,als hun netwerk dit niet aan kan.
Laatst gewijzigd door rollingstone op 01 Jul 2011 14:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
rollingstone
GigaGoochelaar

Berichtdoor TiTanium op 01 Jul 2011 14:06

Ze zullen ergens een tijd moeten instellen. Net telefoon gehad van telenet voor men opzeg. Heb het trafficmanagement mee als reden opgegeven. Ze wist te vertellen dat er al veer voor over gaan stappen. Was een vriendelijke en eerlijke dame. Dikke pluim voor haar. En telenet kiest die uren op gegevens dat ze de voorbije jaren hebben bijeen gekregen. En op basis daarvan hebben ze waarschijnlijk de uren gekozen.
PC: P9X79 Deluxe ~ i7 3930K @ 4.5Ghz ~ 16GB ~ GTX680 ~ Crucial M4 Real SSD 128GB ~ 14+TB ~ Monitor: Samsung S27A950D
TiTanium
UB Crew

Berichtdoor rollingstone op 01 Jul 2011 14:10

Die graffiek is van het begin tot nu steeds hetzelfde gebleven.NOOIT veranderd.
Ondertussen zijn er DUIZENDEN nieuwe klanten bijgekomen,eigenlijk zouden die grafiekken ook moeten veranderen..
Dat overstappen(die p2p en torrents gebruikers) ligt Telenet niet van wakker.Geloof me maar.
Het moet toch druk zijn bij de nieuwe klantenwerving,want ik heb nog steeds FibernetXL niet,van maandagmorgen voor 07 uur besteld.Zou 2 dagen duren.
rollingstone
GigaGoochelaar

Berichtdoor TiTanium op 01 Jul 2011 14:19

Er zijn er veel die voor 5 € naar een hoger abonnement gaan. Ik kan ze daarvoor geen ongelijk geven. Alleen bij drukke momenten denk ik dat het moeilijk is om aan de volle 100 te blijven. Desondanks zal het beter zijn dan de FN60 :)
TiTanium
UB Crew

Berichtdoor MaT op 01 Jul 2011 14:40

rollingstone schreef:
Dima_2005 schreef:

Leg me dan eens uit waarom om 23 uur ineens de snelheid weer perfect is.Net zoals dagelijks om 23 uur stopt ineens de rode periode :cry:
Kruipen ze dan allemaal gelijk in bed????? 8O Ze weten bij de providers juist wat je doet of laat.

Euh ja? Het grootste deel van de actieve internettende bevolking gaat zit overdag op school, op het werk, plant activiteiten tijdens de vakantie en gaat pas savonds massaal online.
When Life Gives You Questions, Google has Answers.
Gebruikers-avatar
MaT
TeraTovenaar

Berichtdoor rollingstone op 01 Jul 2011 15:29

MaT schreef:
Euh ja? Het grootste deel van de actieve internettende bevolking gaat zit overdag op school, op het werk, plant activiteiten tijdens de vakantie en gaat pas savonds massaal online.

Deze mensen zijn mischien beter af bij een andere provider.Waar hun snelheid wel gegarandeerd wordt en geen shape wordt toegepast.
rollingstone
GigaGoochelaar

Berichtdoor MaT op 01 Jul 2011 15:35

rollingstone schreef:
MaT schreef:

Deze mensen zijn mischien beter af bij een andere provider.Waar hun snelheid wel gegarandeerd wordt en geen shape wordt toegepast.

Dus telenet is enkel goed voor werklozen en gepensioneerden?
When Life Gives You Questions, Google has Answers.
Gebruikers-avatar
MaT
TeraTovenaar

Berichtdoor TiTanium op 01 Jul 2011 15:37

Ik heb daarstraks met een heel vriendelijke dame van telenet kwaliteitsopvolging gebabbeld. Ik heb haar verteld als telenet echt ongelimiteerd geeft en stopt met hun shaping zien ze mij volgend jaar terug. Ik heb haar ook verteld dat ik van alles op de hoogte ben. Traffic management, Overbezette nodes, etc etc. Zij heeft niets ontkent en idd gezegd dat dat inderdaad de zwakke punten zijn van telenet. En dat alleen mensen zoals u die da volgen dat weten. Andere mensen weten dit niet en zien er ook geen graten in. Ze heeft gezegd wie weet zien we je volgend jaar terug. Het veranderd zo snel tegenwoordig en er zijn veel mensen die overstappen om die redenen dat daar zeker rekening mee gehouden wordt. Zeker nu dat het in de kranten heeft gestaan enzo voelen de mensen zich bestolen. Ik heb er op geantwoord telenet heeft goede producten, maar het beleid dat er achter zit is niet zo geschikt voor mij. Mijn tv netcast verbruikt 5gb/uur(max) en als ik dit gebruik in de rode uren moet ik u niet vertellen wat er gebeurd. Ze begreep mij volkomen. Zo zouden er meer moeten zitten en niet zo van die types die u als klein kind behandelen.

@MaT
Werkloze die doen niks en die gepensioneerde zitten op seniorennet. Die merken dat toch niet :)
TiTanium
UB Crew

Berichtdoor rollingstone op 01 Jul 2011 16:41

MaT schreef:

Dus telenet is enkel goed voor werklozen en gepensioneerden?

Tel daar nog eens het ploegen personeel bij,als het zo is zoals jij denkt,dan kom je aan een aardig aantal.
En zo groot is het aantal niet dat constant P2P en Torrents gebruikt.
TiTanium neem alvast maar een retourtje.Zal van pas komen na 12 maand.Is mijn persoonlijk gedacht.
rollingstone
GigaGoochelaar

Berichtdoor TiTanium op 01 Jul 2011 16:53

Ik heb tegen de dame van telenet gezegd als ze stoppen met hun smalband en shapingzever kom ik terug eerder niet :)
TiTanium
UB Crew

Volgende

Terug naar Internet