Ze bieden php hosting aan tegen 1,25 euro per maand wat dus best interessant zou kunnen zijn.
MAAR er zitten echter sireus scherpe kantjes aan die one.com.
Even mijn ervaring met hen mee geven:
Ik heb bij hen ongeveer een drie tal jaar geleden een hosting abonnement genomen. In de begin vrij tevreden van en alles leek in orde.
Tot ik vorig jaar ernstige problemen ondervond met een zeer slome server. Ik heb daarvoor een paar keer contact opgenomen met de live help (online chat) en daar wisten ze mij te vertellen dat ze er niks konden aan doen. Ik moest een lijstje bij houden met de momenten wanneer de storing was. Blijkbaar zijn ze dus te lui om in hun serverlogs te gaan kijken. Na een paar weken bleek de situatie terug te normaliseren en heb ik het maar zo gelaten.
Voor mijn site gebruik ik het CMS typo3 en enkele maanden geleden wilde ik een nieuwe extensie online zetten. Lokaal op mijn computer werkte alles zonder problemen maar op de server kreeg ik melding dat de php memory limit was overschreden. Live help wist mij te vertellen dat ze deze limiet niet konden verhogen. Het enige wat ik kon doen was de extensie offline zetten en de leuke extra dingen die ik gepland had op mijn site in de koelkast steken. Op dat moment besloot ik dan maar om bij hen op te stappen.
Op 30 juli stuur ik een brief naar one.com met de melding dat ik mijn abonnement bij hen wil stop zetten. In hun algemene voorwaarden staat dat men dit 45 dagen voor het einde van het contract moet doen via brief of fax en dat dit niet via mail kan anders wordt het abonnement opnieuw met een jaar verlengt verlengt. Mijn abonnement loopt af begin oktober. Dus die 30 juli was ruim op tijd. Jammer genoeg kreeg ik geen reactie op deze brief dus neem ik begin september terug contact met hen op via de Nederlandstalige live help. Ik kreeg daar een link waarmee ik mijn opzegging kon bevestigen. Na het klikken op de link bleek dat er toch een extra jaar aan vast zat dus neem ik opnieuw contact op met de Engelstalige live help. Ze konden mij daar niet helpen en gaven mij een e-mailadres waar ik mij naar moest wenden. De persoon van de live help reageerde min of meer verbaast dat ik via brief mijn opzegging had gedaan. Bij navraag bij verschillende personen leerde ik dat ze zonder problemen via live help of mail hun opzegging hadden kunnen doen.
In een vriendelijke mail leg ik de hele situatie, verwijs ik naar de algemene voorwaarden en dat het blijkbaar toch mogelijk was om via mail of live chat op te zeggen. Als antwoord krijg ik een mail met een link naar een pagina waarop mijn mail en het antwoord van one.com staat. Het was een zeer arrogant antwoord waarin verwezen wordt naar een puntje in de de algemene voorwaarden dat vermeld als je binnen de 8 dagen geen antwoord krijgt je opnieuw een brief moet versturen.
Enkele dagen later neem ik dan nog maar eens contact op met de Nederlandstalige live help en doe ik opnieuw mijn verhaal. De persoon kon of wilde mij niet helpen. Ik liet vallen dat ik het gevoel had dat one.com mijn opzegging weg gemoffeld had omdat deze niet aangetekend was verstuurt. De medewerker zei dat het niet beleefd was om dergelijke beschuldigingen te uiten waarop ik reageer dat het ook niet mooi is om geen klantvriendelijkheid te betonen. Ook liet ik verstaan dat ik negatief tegen one.com stond en dat ze dit zelf konden veranderen door mij een oplossing aan te bieden. De medewerker sloot het gesprek af met "Ik kan dit niet anderen".
Ondertussen heb ik de factuur gekregen voor het extra jaar maar is ook mijn domeinnaam getransfereerd naar een andere hosting firma en is de one.com hosting totaal onbruikbaar doordat o.a ftp via de domeinnaam gaat.
Besluit:
Als je ooit een abonnement neemt bij one.com lees dan eerst heel goed de algemene voorwaarden. Bovendien is one.com enkel geschikt voor zeer beperkte php sites die amper bezoekers tellen.
Ik heb de raad gekregen van een collega om een zeer kwade maar correcte mail te sturen met al mijn opmerkingen naar hen waarin ik dreig met een rechtszaak als ze mij ook maar 1 betalingsherinnering durven te sturen en te verwijzen naar hun algemene voorwaarden die van zeer twijfelachtige aard zijn. Maar voor dat ik dat wil doen wil ik eerst toch wat meer informatie over mijn mogelijkheden dus daarom enkele vraagjes.
Mijn vragen:
- is de vermelding dat je binnen de 8 dagen terug een brief moet sturen als er geen reactie komt wel wettelijk? Dit zou immers willen zeggen dat one.com bewust kan wachten met reageren tot dat men je een jaar extra kan aansmeren.
- Is de termijn van 45 dagen opzeggen wel wettelijk in orde? Is er geen maximum termijn?
- Zijn er nog mensen die nare ervaringen hebben gehad met one.com en hoe hebben ze dit opgelost gekregen?