Nieuws

Telenet lanceert binnenkort nieuwe webmail

Ma, 12/04/2010 - 15:03

Vanaf deze week gaat Telenet beginnen met de uitrol van een gloednieuwe webmail. Niets te vroeg, want TIK vzw krijgt geregeld klachten over de onhandigheid en de niet zo gebruiksvriendelijke interface van de huidige webmail. We hebben dus lang moeten wachten op de vernieuwde versie, maar de eerste berichten ogen bijzonder goed. De nieuwe webmail zou gebaseerd zijn het bekende pakket Zimbra.

De nieuwe Webmail wordt ook een heel ander concept. De huidige Telenet Webmail was voornamelijk bedoeld voor mensen die ergens "op de baan" snel hun mailtjes wilden raadplegen of een kleine mail versturen, maar kon voor weinig meer gebruikt worden. De nieuwe webmail echter gaat resoluut de concurrentie aan met een volledige client zoals de Outlook of Thunderbird of dergelijke die veel mensen op hun thuiscomputer hebben geinstalleerd staan. Zo biedt hij niet alleen een ingebouwde agenda en adresboek, maar kunnen de Telenet klanten ook binnenkomende post filteren met behulp van regels, en nog veel meer van de gemakkelijke dingen die je in een goede email-client graag wil gebruiken.

Tegelijkertijd trekt Telenet ook de mailbox-limieten op. Momenteel kan je maar tot 50 MB mail ontvangen, en mag die mail er maximaal 6 maanden blijven instaan vooraleer hij automatisch gewist wordt. In de nieuwe omgeving valt die laatste beperking weg, en kan je maar liefst tot 5 GB mail stockeren, wat dus een flinke verbetering is qua volume. Het doet een beetje denken aan de Google Mail slogan "nooit nog een mail moeten verwijderen".  Telenet maakt zich dan ook sterk dat je niet alleen meer geen lokaal geinstalleerde client meer nodig hebt, maar ook diensten als Google Mail of Microsoft Hotmail overbodig worden. Je kan het immers allemaal bij je eigen provider. Er zou ook een mobiele versie beschikbaar komen die je vanop je smartphone kan raadplegen.

Nieuwe klanten zullen meteen de nieuwe webmail toegewezen krijgen, voor bestaande klanten zal de overgang gefaseerd gebeuren tussen midden april en eind augustus 2010. Wil je echter tot de eerste groep behoren en de nieuwe email als één van de eersten uitproberen als Telenet-klant, kan je je registreren op een speciale website. Gewoon je emailadres ingeven, bevestigen met je wachtwoord, en dan krijg je binnenkort al een emailtje waarin aangekondigd wordt dat je overgezet bent.

Spread the word:

Reacties

Maximus (niet geverifiëerd)
Ma, 26/07/2010 - 10:05

Als we die agenda en adresboek nu nog kunnen gaan syncen (niet telkens importeren/exporteren) met een desktop client is het helemaal ok.

Eddy (niet geverifiëerd)
Vrij, 06/08/2010 - 17:14

Heb onlangs Zimbra desktop geïnstalleerd (freeware) en kan nu zonder problemen zowel lokaal op mijn laptop werken en via internet telenet webmail. Beide worden steeds gesynchroniseerd bij het opstarten van Zimbra desktop zodat de gegevens online en offline (zimbra desktop) gelijk zijn.

Koenraad J. (niet geverifiëerd)
Zat, 24/07/2010 - 15:57

De nieuwe webmail is een grote ramp indien je in het buitenland verblijft waar de connecties niet altijd even goed zijn.  Ettelijke malen niet binnen geraakt of een een crash van de browser uitgelokt.  Vreselijk traag!!  Geef mij maar de oude terug!  (zonder alle statistieken sites die ze tussenin inladen echter!)

luc
Zat, 24/07/2010 - 21:07

Interessante opmerking, temeer omdat een zimbra standaard een mobiel theme mee heeft. Die is bij Telenet blijkbaar niet zichtbaar als optie als je inlogt.

jurgen (niet geverifiëerd)
Woe, 07/07/2010 - 12:51

prachtig toch zo'n webmail die niet werkt

toont geen afbeeldingen, ook al zeg je dat hij ze moet tonen
een reply versturen lukt ook al niet, dan blokkeert hij gewoon

wordt zoiets tegenwoordig niet eerst getest?

is vooral goede reclame

 

DigiCat
Vrij, 07/05/2010 - 19:20

Outlook 2007 contactpersonen geëxporteerd naar .cvs bestand.

Dat bestand dan geïmporteerd bij "Contacten" in webmail.

Helaas, "Contacten" blijft leeg.

Ik krijg nochtans het informatievenster "Importeren geslaagd".

Wat doe ik verkeerd?

Bij jou lukt het wel, Filip?

TC (niet geverifiëerd)
Woe, 28/04/2010 - 08:53

Iemand een oplossing voor de problemen met het niet tonen van de afbeeldingen in de mail?

jippen (niet geverifiëerd)
Vrij, 23/04/2010 - 08:33

Hier ook problemen met de afbeeldingen.

Zelfs als je op "afbeeldingen tonen" klikt.

En in de opties aanzet dat hij de afbeeldingen automatisch moet tonen.

Voor de rest zeer positief.

Telenet die eindelijk eens iets goed doet voor de klant.

Pat91 (niet geverifiëerd)
Woe, 21/04/2010 - 09:54

Ik heb sinds vandaag ook de nieuwe webmail maar ik krijg geen afbeeldingen te zien in m'n mails. Iemand een idee hoe dit komt en wat ik er aan kan doen?

Petervds (niet geverifiëerd)
Woe, 21/04/2010 - 07:34

Gisteren overgezet... werkt perfect. En het werkt ook perfect op de HD2 (windows mobile). Het lijkt mij niet specifiek voor windows mobile gemaakt dus zal het ook wel werken op andere platformen.

Je kan zelfs een icoontje op je desktop laten installeren

Iemand al zei eerder dat je wel telkens opnieuw moet aanloggen, dat is echter niet waar als je niet uitlogt bij het sluiten van de browser. Of dat ook zo nog is als je je toestel uitzet heb ik nog niet geprobeerd.

Ook POP, SMTP en dergerlijk werken gewoon verder, heb dat ook al gecontroleerd via outlook gisteren.

Ik denk niet dat het een goed idee is om dit als enige email client te gebruiken, zeker niet als je denkt ooit van provider te veranderen, maar het is goed om te weten dat je mailtjes niet meer "verdwijnen" na 6 maand.

Nu nog onbeperkte download limiet Telenet en niet voor een waanzinnige 100 EUR per maand aub. Dat is echt wel van de pot gerukt.

 

Spike
Din, 20/04/2010 - 13:42

Net de overstap gemaakt naar de nieuwe Zimbra-like webmail... En ik ben zowaar positief verrast. Ziet er zeer mooi uit en werkt erg vlot. Ook contacts importeren gaat perfect.

Limieten weg, technische vooruitgang, ... keep up the good work :)

Als het dan eens goed is, mag dat ook eens gezegd worden.

kev (niet geverifiëerd)
Din, 20/04/2010 - 15:19

ik deel je mening, welkom in de 21 st eeuw Telenet !

fred35 (niet geverifiëerd)
Vrij, 16/04/2010 - 11:05

Echt fantastisch werk geleverd Telenet, werkt perfect, ziet er perfect uit en gebruik vanaf heden geen Thinderburd meer, 2 kleine hintjes :

 

1. Mogelijkheid indine gebruiker dit wilt  tot inloggen zonder dat je eerste op 'Aanmelden moet klikken'

2. De klant de mogelijkheid laten de 5 GB, die al zeer veel is, tegen betaling te vergroten

 

 

Sven (niet geverifiëerd)
Vrij, 16/04/2010 - 09:47

Een aantal mensen onder ons zal (bevestigd door iemand van de helpdesk) te maken krijgen met een steeds terugkerende vraag om je nieuwe telenet webmail te bevestigen, om daarna de melding te krijgen dat dit reeds gebeurd is.

Wanneer je je dan via de vertrouwde link: http://webmail.telenet.be wilt aanmelden geraak je niet meer tot bij je mails doordat een cookie verwacht dat je eerst je keuze bevestigd.

Je kan dit probleem omzeilen door de volgende link te gebruiken:

http://webmail.telenet.be/cgi-bin/login.exe

Hierna krijg je terug je vertrouwde aanmeldscherm. Ik heb telenet op de hoogte gesteld van dit hopelijk tijdelijk euvel en zij hebben mij bevestigd dat deze oplossing perfect werkt.

Hopelijk zijn meerdere gebruikers hiermee geholpen.

m.v.g. Sven

Anonymous (niet geverifiëerd)
Don, 15/04/2010 - 21:06

Ik heb juist al mijn contacten naar de webmail overgezet.

Alles werkt perfect.

Nu hoef ik mij geen zorgen meer te maken over de backups van de mails en agenda´s.

Alle tools die nodig zijn , zijn aanwezig goed werk geleverd telenet.

 

 

Filip

D (niet geverifiëerd)
Don, 15/04/2010 - 17:07

Telenet heeft al een (volledige) videotutorial online staan...

 

http://webmailfilmpjes.telenet.be/swfplayer.html

Nomen Nescio (niet geverifiëerd)
Ma, 12/04/2010 - 19:29

Zo lang ze maar POP3 en SMTP blijven aanbieden. Die webmail interesseert me niet echt en zonder POP3 en SMTP kan ik net zo goed een domeinnaam kopen en elders om mailhosting vragen...

idealist3700
Woe, 14/04/2010 - 12:27

Geachte heer,

Dank voor uw reactie en jammer dat u de indruk kreeg dat we pop mail en smtp zouden stoppen.

Dat is immers niet het geval. Wij behouden deze functionaliteiten en bieden onze klanten extra faciliteiten vie de nieuwe webmail.

Ik hoop dat uw zorgen hiermee weg zijn en wens u veel mailplezier met uw Telenet mail.

Saskia

Anonymous (niet geverifiëerd)
Woe, 21/04/2010 - 21:03

Kan u me vertellen of IMAP reeds ondersteunt wordt in de nieuwe webmail en wat dan de juiste servers zijn?

Jos Collaer (niet geverifiëerd)
Woe, 14/04/2010 - 00:14

zoals ik dit kan lezen in de uitleg vallen die helaas weg en krijg je een hotmail-achtig iets met een connector waarbij je alleen kan gaan synchoniseren met die webmail. Nadeel is dat telenet dus al je mails bijhoudt wat ook vragen doet reizen over big brother is watching you.

Vraag is dan ook of die synchronisatie niet meer internetverkeer zal meebrengen.

De grotere mailruimte lijkt dan wel een vooruitgang maar als al je mails daar bijgehouden worden is dat een hele achteruitgang, want mijn pst bestand is op dit moment in outlook erg groot. En dus zou wat ogenschijnlijk een vergroting van mailruimte lijkt, precies een verkleining zijn omdat alle mails daar opgeslagen zouden moeten worden.

Tweede nadeel is dat als je weg gaat bij telenet, je ook al je mails kwijt bent. Maw een indirecte manier van telenet om je als klant te binden? Want je webmail wordt dan gedeleted als je zou vertrekken en dus ook je synchronisatie zou dan niets meer laten zien. Ik heb alvast telenet om meer uitleg gevraagd.

Jos Collaer (niet geverifiëerd)
Woe, 14/04/2010 - 00:25

als pop3 en smtp verdwijnen: allemaal overschakelen naar een andere provider,stel ik voor. Ofwel teken je er onrechtstreeks voor definitief voor de rest van je leven bij telenet te blijven of verdwijnen al je mails als je ooit wil veranderen van provider. Wie wil zich levenslang binden aan telenet?

Ik wacht op antwoord van telenet, anders vind ik dat we hiertegen actie moeten voeren.

Jos B (niet geverifiëerd)
Zat, 17/04/2010 - 18:43

Maar mensen toch, hierboven zet net iemand van Telenet dat die functionaliteiten NIET (ik herhaal, NIET) gaan verdwijnen. Poppen gaat dus nog perfect lukken.

Wout De Meester (niet geverifiëerd)
Woe, 14/04/2010 - 11:39

Niet zo pannikeren mensen. Je kan perfect je mailclient blijven gebruiken door gebruik te maekn van IMAP...

hmtk
Woe, 14/04/2010 - 18:10

Liever niet.  POP, HTTP of MAPI maar geen IMAP.

luc
Woe, 14/04/2010 - 22:10

Geen stress. Zimbra ondersteunt zowat alle mogelijke standaarden.

mixer66
Ma, 12/04/2010 - 16:04

Heb de website van Zimbra gecheckt en las dat men ook support voor mobile/iphone heeft ingebouwd. Hopelijk wordt dit ook aangeboden door Telenet.  Heb me in ieder geval al aangemeld om als één van de eerste dit nieuwe webmail te testen.

Jump
Ma, 12/04/2010 - 18:44

Zimbra is een uiststekend product. We hebben het op het werk ook gebruikt, tot ze wouden overstappen op Google Apps. Ik heb het alitjd een zeer uitgebreid en compleet product gevonden, met goede integratie in andere applicaties.

bvanaerde
Ma, 12/04/2010 - 15:14

Ik blijf erbij dat het nooit verstandig is om mail accounts van je internet provider te gebruiken. Je weet immers nooit wanneer je naar de concurrentie overstapt.

Maar toch zeker een mooie zet van Telenet. De oude versie was al heel lang aan vervanging toe...

hmtk
Ma, 12/04/2010 - 17:57

Inderdaad.  En voor écht interessante functionaliteiten (mail en agenda sync) ga je zowiezo best bij een hosting firma waar mensen zitten die kennis hebben van zulke zaken.  Kost wel wat meer natuurlijk...

luc
Din, 13/04/2010 - 06:29

Als je een Zimbra kan opzetten voor de hoeveelheid klanten die Telenet heeft, denk ik dat je wel rustig kan zeggen dat ze "kennis van zaken" hebben. Ik denk zelfs dat het een geduchte concurrent wordt voor de hosters die Zimbra aanbieden. First line support zal bij hosters wel beter zijn, maar de kans dat ze een even betrouwbare infrastructuur als Telenet kunnen opzetten is klein. Met een beetje gericht Google-gebruik kan je bv vinden dat ze een erg geavanceerde storage oplossing gebruiken die weinig kleine hosters in huis zullen hebben. http://www.bizangastore.com/storage-management-company-news-events/bid/33403/Bizanga-launches-its-storage-technology-for-Email

Voor klanten die weinig behoefte hebben aan een helpdesk voor client problemen en een standaard oplossing kunnen gebruiken is het Telenet aanbod mi erg leuk en vrijwel zeker goedkoper dan de meeste gespecialiseerde hosters het kunnen aanbieden...

 

 

hmtk
Din, 13/04/2010 - 08:06

Ik twijfel er niet aan dat ze bij Telenet mensen in huis hebben die dat deftig kunnen opzetten. 't Is eerder aan de technische kennis van de helpdeskers dat ik durf twijfelen...

Slater (niet geverifiëerd)
Din, 13/04/2010 - 14:09

... maar eigenlijk wederom (limieten?) veel te laat.

De traagheid van de telenet webclient heeft me al een hele tijd geleden (wow, al 6 jaar?) doen overschakelen naar Gmail & zijn 7GB by the way, maar toch goed geprobeerd.

Bedankt om te luisteren naar je klanten (alhoewel het meer op zwichten lijkt dan luisteren)... 6 jaar, Telenet.. ZES JAREN!

Jump
Woe, 14/04/2010 - 21:26

Het plan om zimbra uit te rollen binnen telenet speelt ook al enkele jaren. We gingen een jaar of drie geleden een PoC opzetten voor telenet, maar door allerlei zaken is dat afgesprongen.

herman.stevens (niet geverifiëerd)
Don, 22/04/2010 - 14:02

Hopelijk werkt die webmail beter want nu is het triestig

Vanuit Spanje heb ik een adsl aansluiting aan telefonica

Ik dacht ik wijzig de smpt in smpt.telefonica.net en ik kan verder met mijn windows vista wail verder gebruiken

Liets is minder waar : ook de pop moet blijkbaar telefonica.net zijn, met andere woorden je moet een account (= betalen) van telefonica hebben

Je kan geen emails verzenden, zelfs geen leesbevestiging. Je emails kan je wel binnenhalen maar beperkt : op mijn account bij de mailserver van telenet staan thans 80 emails, ik kan er maar 40 laten binnenstromen in mijn pc en dan breekt het af (vermoedelijk telfonica die dit als span beschouwt ?)

Dan toch maar webmail gebruiken ? Mis want daar kan ik van elke email maar de eerste 20 lijnen lezen, gezien ik niet kan scrollen naar de rest van de email. Of is dit omdat ik aangevraagd heb om over te stappen naar die nieuwe webmailversie ?

Er zit dus anders niks op dan mijn emails door te sturen naar een eigen hotmail adres om ze te kunnen lezen : mens waar zijn we mee bezig ?

Tenslotte inderdaad 6 jaar zitten we hier op te wachten : iets dat eenvoudig zou moeten zijn !

 

 

 

Ronny V. (niet geverifiëerd)
Vrij, 23/04/2010 - 11:55

Hello,

Ik heb een probleem  met Telenet webmail. Ik gebruikte Thunderbird voor mijn e-mails en wil overschakelen op webmail maar daar komen slechts enkel mails toe. Een heel beperkt aantal. Als ik mijn andere mails wil lezen moet ik Thunderbird opstarten. Hoewel ik de optie "leave mail on server" heb aangevinkt lijkt het toch niet te lukken.

Mijn mails via webmail krijg ik dan ook nog eens op Thunderbird. Weet iemand hier een oplossing voor?

 

bvanaerde
Vrij, 23/04/2010 - 15:36

Ronny

Misschien stel je best deze vraag in het Tik forum

Opties reactieweergave

Kies uw favoriete manier om reacties weer te geven en klik op "instellingen opslaan" om uw veranderingen te activeren.

Tik vzw is de grootste nationale vereniging voor Telecom- en InternetKlanten

Zoeken

Advertentie

ISP Monitor   ISOC

Recente reacties