Nieuws

Veel gestelde vragen over Telenet Fibernet

Zon, 23/01/2011 - 12:07

Ons TIK Forum zag de voorbije anderhalve week roodgloeiend van de vele vragen die Telenet-klanten zich stelden bij de lancering van de nieuwe Fibernet-abonnementen. We proberen de belangrijkste te beantwoorden.

Wat is het bijkomend voordeel van Fibernet?
Voor de meeste klanten ligt de Download-snelheid een pak hoger dan bij hun bestaande abonnement. Je kan dus sneller downloaden. Een ander voordeel is dat voor sommige abonnementen de prijs binnen een Shake gevoelig kan dalen. Opgelet: niet bij alle abonnementen. Vergelijk dus zeker voor je er aan begint!

Is overstappen gratis?
Overstappen op Fibernet zou gratis moeten zijn in bijna alle gevallen. Vooral nu Telenet sinds kort ook de Comfortinstallatie gratis heeft gemaakt. Let wel op: als je online bestelt zie je soms toch nog kosten opduiken. Vergeet niet duidelijk aan te geven dat dit niet mag.

Is er een minimumduur voor het nieuwe abonnement?
Neen, je "zit niet vast voor een jaar" zoals sommigen het verwoorden. 

Ik heb abonnement X ... word ik automatisch overgezet?
Enkel mensen die Fibernet50 hebben op dit moment zullen automatisch overgezet worden op Fibernet60. Alle andere abonnees (Turbo/Express ...) blijven tot nader order op hun eigen abonnement tenzij ze dit zelf wijzigen.

Moet ik verplicht overstappen op Fibernet?
Nee, je kan voorlopig je oude abonnement behouden aan je bestaande voorwaarden. Telenet garandeert echter niet voor hoe lang dit nog kan, maar de geschiedenis leert ons dat dit makkelijk nog jaren kan duren vooraleer je verplicht zal overstappen.

Hoe moet ik overstappen naar Fibernet?
Ga naar "Mijn Telenet" en wijzig je abonnement. Opgelet: je moet inloggen met je klantenlogin, en niet met je emailadres. Je kan ook naar Telenet bellen, of naar een Telenet-center gaan.

Ik moet een nieuwe modem krijgen?
Ja, voor Fibernet moet je een nieuwe EuroDOCSIS3.0 modem hebben, anders kan je de nieuwe snelheden niet halen. Enkel mensen die recent nog een andere modem hebben gekregen (voor welke reden dan ook) hebben misschien al zo'n type. Alle anderen krijgen gratis een nieuwe modem van Telenet. Deze modem is eigenlijk een "home gateway" en heeft standaard een router en draadloos netwerk (WiFi 802.11n) ingebouwd.

Ik heb zelf nog een router en draadloos netwerk. Moet ik die nu weggooien?
In de meeste gevallen is dat inderdaad niet meer noodzakelijk en kan je ze uitschakelen en weggooien of doorverkopen. Enkel als je toch zelf nog wat meer zaken in de hand wil hebben of een sterker draadloos signaal wil, kan het nog zinnig zijn om je eigen hardware te behouden. Je zal dan wel wat zaken moeten herconfigureren.

Ik wil geen modem met ingebouwde router/draadloos. Kan dit?
Hier is veel discussie over. Telenet geeft bijna uitsluitend nog home gateways aan niet zakelijke klanten. Als je hard zeurt kan je nog een model krijgen zonder (de Motorola SURFboad SBV6120E), maar het lijkt enorm lastig te zijn om hier een consistente lijn in te zien. Bij sommige mensen lukt het probleemloos, bij anderen lukt het gewoon niet.

Wat zijn de voordelen van zo'n gecombineerde modem/router/draadloos ding?Je gaat minder energie verbruiken, want 1 of meerdere stroomverbruikende toestellen minder.De instelmogelijkheden zijn heel simpel - je hoeft geen grote techneut te zijn om aan de slag te kunnen. Voor de meeste mensen ideaal dus. Als hij stuk gaat komt Telenet hem voor je vervangen zonder extra kosten.

Wat zijn de nadelen van zo'n gecombineerde modem/router/draadloos ding?
De instelmogelijkheden zijn zeer beperkt. Als je speciale software moet draaien op je thuis-PC kan je in de problemen komen. Voor de doorsnee gebruiker echter geen probleem.
Je kan hem enkel beheren via Mijn Telenet.
Je hebt geen controle over het netwerk in je huis. Telenet kan zelf instellen veranderen/toevoegen zonder dat je dit zelf weet. Dynamic DNS wordt niet ondersteund.

Wordt mijn volume gereset bij overstap?

Ja. Voor de grootverbruikers ongetwijfeld prima nieuws :-)

Is FiberNET overal te verkrijgen?
Opnieuw iets waar veel verwarring over bestaat. Normaal gezien zou het overal verkrijgbaar moeten zijn, maar er zijn geruchten dat dit niet het geval is in sommige regio's. In geval van twijfel neem je best even telefonisch contact op met Telenet.

Ik wil geen digitale TV van Telenet. Ik wel een Shake met enkel Internet en Telefonie.
Deze Shake is door Telenet afgeschaft. Als je dit wil moet je 2 losse abonnementen nemen of een Shake met toch Digitale TV in, en je moet zelf maar even kijken welk van beide opties het goedkoopste uitkomt in jouw specifieke geval. Tik heeft dit al aangekaart, maar Telenet lijkt dit soort packs absoluut geen prioriteit meer te vinden. 

Bovenstaande vragen en antwoorden zijn om je alvast op weg te helpen. Heb je nog bijkomende vragen, stel ze dan op onze site via de knop "Stel een vraag" of ga gewoon langs op ons Tik Forum, waar een hele hoop ervaring samenzit, en je vaak snel een antwoord kan krijgen van iemand die misschien een gelijkaardige situatie had.

Spread the word:

Reacties

Jan Frederik (niet geverifiëerd)
Zat, 18/06/2011 - 01:30

Ik had voordien vloeiend internet van Telenet met niet al teveel connectie verlies van het internet, sinds een paar dagen hebben wij ons Telenet Fibernet 40 aangeschaft, technieker heeft alles netjes komen plaatsen maar nu word ik regelmatig "gekicked" of verlies ik internet connectie op een regelmatige basis. Kan iemand mij helpen hoe ik dit kan oplossen? Is echt niet handing bij online gamen :)

 

 

Mvg,

 

Jan

FilipE (niet geverifiëerd)
Zon, 19/06/2011 - 17:03

Ik ben begin juni overgeschakeld van Belgacom naar Telenet/Fibernet40. Sinds een aantal dagen gedraagt die modem/router zich als een jojo. Regelmatig valt internet (+ telefoon) gewoon weg en komt meestal na een minuut terug. Meestal, want soms is enkel een hard reset van die CH6541E de enige oplossing... Telenet gebeld en lijn test gaf aan dat er inderdaad problemen zijn sinds kort na installatie... Morgen komt een technieker. We'll see...

Dakrikke (niet geverifiëerd)
Din, 22/02/2011 - 21:28

Mensen ik heb nu al voor 3 mensen gebeld met telenet en het ook verkregen dat ze de surfboard kregen. Heb gewoon elke keer het magische woord laten vallen! Wanneer je nog maar VPN zegt ziet ge de gezichten al veranderen en zeggen ze "er zit niks anders op dan de surfboard te zetten!". Nu heb ik bij de laatste keer vernomen dat Telenet aan het onderzoeken is of ze de home gateway meer instelmogelijkheden kunnen geven. Ze vroegen mij aan de telefoon of ik de home gateway wel zou nemen indien deze publieke ipadressen kan uitdelen! Het toont toch aan dat ze iets doen met de klachten en verzuchtingen!

wvy
Ma, 31/01/2011 - 14:15

Vandaag om 09:00u gebeld naar telenet om mijn Diamond+ abonement om te zetten naar Fiber40. Dit is nl. 5 euro/maand goedkoper voor hetzelfde pakket aan producten en ik krijg in ruil een sneller (?) internet.

Precies 1:30u later staat de technieker hier met een nieuwe modem en een half uurtje later heb ik gratis een draadloze modem/router (deze had ik niet) en is mijn abonnement omgeschakeld naar Fiber40 en is mijn Telenetmeter op 0 gezet.

Wat mezelf betreft voor die ééne keer echt tevreden!

Nu draadloos naar het nieuws kijken op mijn iPad :-)

 

Anonymous (niet geverifiëerd)
Don, 27/01/2011 - 16:02

Op 17 januari Fibernet40 aangevraagd (nieuwe modem zelf opgehaald in servicecentrum) en een week zonder internet gezeten (er was al een dossier opgemaakt op maandag 17 januari). De technieker is op maandag 21 januari langsgekomen om de zaak in orde te krijgen. Ondertussen kan je geen modems meer ophalen bij het servicecentrum en wie nog een oude splitter/versterker staan heeft voor zijn modem, krijgt sowieso een technieker op bezoek omdat er een nieuwe versterker voor de modem moet staan. Er zijn blijkbaar wachtrijen ondertussen. Alles werkt hier nu prima... maar telenet had zich blijkbaar een beetje mispakt aan de grote vraag naar Fibernet en naar de vele oude versterkers die er nog staan.

Anonymous (niet geverifiëerd)
Din, 25/01/2011 - 19:14

Een voordeel bij de Wifi Modem is dat je er een usbpoort bij krijgt die je kunt gebruiken om bv een harde schijf in je netwerk te brengen. Ik heb er zelfs een hub op aangesloten en 2 hardeschijven, zonder problemen, op adres \\192.168.0.1 krijg ik elke poort van mijn usb hub te zien dmv van mapjes, klik ik op een map dan krijg ik mijn  hardeschijf te zien , in een andere mapje mijn andere harde schijf, de snelheid is evenredig aan de snelheid van mijn reeds bestaande netwerkschijf (DNS-313)

Ook gebruik ik de wifi modem samen met mijn router en zonder problemen geraak ik dus op mijn usbpoort.

(het kan zijn dat de  modem only deze functie ook heeft maar ik ben niet in het bezit van de modem only modem)

Groeten.
Stijn

 

Serge J (niet geverifiëerd)
Vrij, 04/02/2011 - 11:59

Geeft deze usb-poort ook stroom voor je externe schijf? of moet je er één aanhangen met eigen powersupply?

PCMedic.be (niet geverifiëerd)
Zon, 13/02/2011 - 02:19

De USB poort geeft genoeg stroom om een 2.5" schijf te voeden. Heb het hier wel enkel getest met een 5400rpm type. Schitterende voorziening Telenet :)

Thomas Bouve (niet geverifiëerd)
Din, 25/01/2011 - 11:30

Vorige week maandag had ik de upgrade van mijn TurbonetXL shake naar Fibernet60 gevraagd. Toen ik hoorde dat de nieuwe modem een NAT router aan boord had die je niet kon uitschakelen heb ik dan maar direct teruggebeld met de opmerking dat ze de upgrade mochten annuleren. Ik heb geen problemen met het feit dat hun nieuwe aanbod met een nieuw type modem geleverd wordt met andere functionaliteit, maar als die niet blijkt te werken met mijn huidige setup dan wil ik die het liefst behouden. Geen probleem, dat ging in orde komen.  

 

Gisteren check ik mijn.telenet.be en merk dat er nog steeds Fibernet60 staat ipv TurbonetXL. Terugbellen naar Telenet en horen dat het niet meer gaat om te annuleren en terug te keren vermits het TurbonetXL produkt niet meer aangeboden wordt. Ze schakelen me door naar de technische afdeling en ik doe mijn uitleg nogmaals opnieuw (DynDNS, OpenVPN, eigen DHCP range, huidige netwerksetup, etc.).

 

Geen probleem, ze stellen voor om een een standaard modem ipv de home gateway oplossing te installeren. De afspraak (deze morgen) wordt vastgelegd en ze vermelden er ook bij dat het om een klassieke modem gaat en geen home gateway.

 

De Telenet man komt toe, ik vraag of hij de vraag voor de klassieke modem doorgekregen heeft en hij weet van niks. Ik leg uit waarom ik een klassieke modem wil en geen home gateway en hij zegt dat het geen probleem is. Een kwartiertje later is de 6120 geïnstalleerd en zitten we op Fibernet60.

 

Dus ja, het is gelukt om een gewone modem te pakken te krijgen en zowel voor Telenet als de installateur bleek het geen probleem te zijn (ook al werd de vraag niet van de ene naar de andere partij doorgegeven). Ik heb zelfs nooit moeten aandringen of vragen voor een klassieke modem, ze stelden het uiteindelijk zelf voor.

 

Patrick Deleu (niet geverifiëerd)
Don, 03/02/2011 - 16:08

Ook met de home gateway werkt mijn interne router zoals voorheen. Gewoon alle verkeer omleiden via de dmz in te stellen via mijn telenet.

Dyndns, RDP, web,... geen probleem.

erik deridder (niet geverifiëerd)
Ma, 08/08/2011 - 01:27

Beste graag zou ik willen weten hoe u dit heeft kunnen doen? Mijn dyndns en Synology nas werken niet meer, ook geen ntp server en dergelijke

 

Mvg

David Geens (niet geverifiëerd)
Ma, 24/01/2011 - 17:51

Zucht, mooie bedrijfspolitiek: hard zagen om iets te krijgen...

deej
Zon, 23/01/2011 - 21:37

Ik hoop bij God dat ze eens duidelijkheid scheppen over die modem-only setup. Want ook nu komen de verhalen weer naar boven van techniekers die er wel geven en dan weer niet etc...

Als Telenet een moer gaf om z'n klanten dan lieten ze ons gewoon kiezen tussen modem-only of router.

Anonymous (niet geverifiëerd)
Ma, 24/01/2011 - 21:53

Zo'n homegateway is niet per definitie minder goed.

Het kan voor veel mensen (waarschijnlijk voor de meeste gebruikers) zelfs een plus punt zijn. (ga maar eens een goede wireless n-router kopen met gigabit switch, kost al direct meer dan 100 euro) En nu krijg je dat gratis van Telenet.

Wat niet weg neemt dat het voor sommige 'meer technische' klanten een beperking kan zijn.

Verder heb je een aantal klanten die hier of daar iets opvangen en dan maar 'gaan denken' dat ze beter geen homegateway nodig hebben, terwijl de gateway voor hen zelfs een betere oplossing kan zijn.

Ik heb ondervonden dat: Als je kan aantonen dat je het echt nodig hebt, ze het ook begrijpen en een oplossing bieden. Mijn probleem hebben ze in ieder geval beloofd om binnenkort te komen oplossen. Dus er zijn zeker en vast Telenet medewerkers die je geloven en verstaan. En problemen aanpakken om ze op te lossen.

 

luc
Ma, 24/01/2011 - 23:25

Ik ben van plan nog even te wachten tot het stof gaan liggen is en dit dan te testen: ik bel Telenet en ik vraag een Fibernet abonnement zonder home gateway. Kan het: mooi. Kan het niet, stuur ik een aangetekende brief en zeg ik internet en telefonie op.

Er is wel één grote maar: ik ga het nog maar één keer vragen. Ik heb namelijk niet de gewoonte om met leveranciers te werken die hun klanten als kleuters behandelen én ik heb het al een keer eerder gevraagd op twitter en daar werd het alvast geweigerd.

Wat denk je, zou het lukken of zal ik mijn aangetekende brief maar al klaar leggen?

_Peter_ (niet geverifiëerd)
Zon, 23/01/2011 - 17:01

De specificaties op de Telenet website duiden niet meer aan hoeveel computers je kan aansluiten met de verschillende (FiberNet) abonnementen ... informatie die tot heden voor ComfortNet, ExpressNet en dergelijke wel opgegeven was en sloeg op het aantal te verkrijgen publieke IP adressen.

Nu Telenet ook nog vooral, maar niet uisluitend, de Home Gateway uitlevert en daarbij zegt dat tot 16 computers kunnen worden aangesloten is daarvoor in principe enkel maar 1 publiek IP voor nodig.

Als men er toch in slaagt om een modem only toestel van Telenet te verkrijgen ... krijg je dan ook maar maximaal 1 publiek IP adres?

_Peter_ (niet geverifiëerd)
Ma, 24/01/2011 - 16:55

Als antwoord op een (andere) vraag die ik Telenet per email had gesteld werd ik vanmiddag opgebeld. Ik heb van de situatie dat ik iemand van de technische helpdesk aan de lijn had ineens gebruik gemaakt om ook duidelijkheid te krijgen over aantal publieke IP adressen in de situatie FiberNet met modem only oplossing ...

--> Na even navragen bij 2nd line was er toch de positieve bevestiging dat er toch tot 16 publieke IP adressen kon verkregen worden bij FiberNet.

Wel kreeg ik meteen ook de minder leuke mededeling dat er door Telenet beslist is om (voor het moment ?) geen modem-only oplevering meer (zelfs niet met installateur) uit te voeren of aan te bieden. Men zal zich hierover beraden en later hopelijk met een oplossing komen.

Stino (niet geverifiëerd)
Zon, 23/01/2011 - 16:48

hoe kan je de USB poort gebruiken,

In de doos zit een "install sheet" bij nr 7 staat er Netwerk printer of pen driver of hard drive?

Hoe kunnen wij deze gebruiken, heb momenteel een USB stick ingestoken maar ik vind hem niet,

of heeft telenet dit weer afgesloten?

Anonymous (niet geverifiëerd)
Ma, 24/01/2011 - 22:04

De USB werkt perfect (getest onder Windows 7 Ultimate)

1 )Typ maar eens \\192.168.0.1 in Windows verkenner.

Of

2) kijk bij Network daar komt opeens een 'PC' (met rare naam MAGMAAGW)bij te staan met in de sub-folder de bestanden op je usb stick.

 

Anonymous (niet geverifiëerd)
Don, 03/02/2011 - 14:56

Is dat een usb3.0 poort ? Blauw ?
Raar dat ze deze functie er niet uitgesloopt hebben haha
Kan je die ook renamen Magmaagw ?

Anonymous (niet geverifiëerd)
Don, 03/02/2011 - 14:54

Moo zo werkt ook met NTFS schijven

Stino (niet geverifiëerd)
Ma, 24/01/2011 - 23:47

Bedankt voor de info,

Ik zie hem echter niet in mijn netwerk omgeving.

Gelukkig heeft hij een vast ip en kan ik hem dus zonder problemen mappen.

Groeten

Stijn

lennie (niet geverifiëerd)
Zon, 23/01/2011 - 21:31

Wellicht wel...

Telenet kennende komt er binnen een paar weken wellicht weer een grote aankondiging: hang je USB hardeschijf in je thuisnetwerk! Nu voor slechts €4,99 per maand! LOL

Opties reactieweergave

Kies uw favoriete manier om reacties weer te geven en klik op "instellingen opslaan" om uw veranderingen te activeren.

Tik vzw is de grootste nationale vereniging voor Telecom- en InternetKlanten

Zoeken

Advertentie

ISP Monitor   ISOC

Recente reacties